Door Jop Fackeldey op 10 november 2013

Stilte voor de…..

Het was net een gewone week…. Met heel veel overleg, achter en voor de schermen. Zo bereiden fracties zich voor op de behandeling van de programmabegroting. De laatste begroting van dit College en deze Raad. Een begroting waar we best trots op mogen zijn. Sluitend, transitiefonds ingericht en geen gekke bezuinigingen of lastenverhogingen. De eerlijk gebiedt dan wel dat dat vooral komt omdat we op het gebied van de toeleiding naar werk beter presteren dan gemiddeld, wat zich vertaald in de rijksbijdrage, chapeau voor Collega Willem de Jager.

Ook als het om Flevokust gaat beraden partijen zich. En dat is goed. Ik blijf er van overtuigd dat er een goed voorstel ligt, maar krijg ongetwijfeld komende weken genoeg gelegenheid om dat uit te leggen. In ieder geval deed omroep Flevoland een waardevolle en objectieve bijdrage als het gaat om de bodemassen: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/107234/lelystad-bodemassen-zonder-risico-s-te-gebruiken

Achter diezelfde schermen werken we ook hard aan alle procedures die te maken hebben met het luchthavenbesluit zoals dat in November 2014 genomen moet worden. Binnen een paar weken zullen de routes gepubliceerd kunnen worden. Voor nu betekent dat stevige gesprekken met elkaar voeren om te kunnen vaststellen dat aan onze randvoorwaarden – niet over stedelijk gebied vliegen – voldaan kan worden. Komendda maandag ontvangen we (Provincie , Gemeente en Luchthaven) staatssecretaris Mansveld op de luchthaven. Een belangrijk moment in onze lobby. In dat verband was de Elly Jonkmanlezing die de provincie afgelopen week organiseerde zeker ook relevant. In die lezing werd helder dat de zgn.  General Aviation geen stiefkind is maar past in het businessmodel van de luchthaven. Ik vond het een mooi initiatief dat de bedrijfskring deze lezing aan deze veel te vroeg overleden voorvechtster van de luchthaven heeft opgedragen.

Al eerder werd gemeld dat collega Meta Jacobs een aantal weken wat rustiger aan doet. Een tegenvaller, vooral voor haarzelf. Ik ken weinig mensen die zo volledig en vol energioe voor lelystad op de bres staan. Maar ik vertrouw er op dat ze in januari weer helemaal “alive & kicking”terug is. We nemen allemaal wat onderdelen uit haar portefeuille waar.  Zo mocht ik naar de mantelzorgdag. Ik heb ontzettend veel respect voor deze groep. Zonder mantelzorgers zouden heel veel mensen , ouderen of mensen die (deels) afhankelijk zijn van anderen, ontzettend eenzaam zijn. Mooi om deze groep nu zelf in het zonnetje te mogen zetten.

De economie kent ups en downs. Goed ondernemen betekent dan ook tijdig de bakens verzetten. Dat deed Frans Loos van Inaxion. Hij heeft zijn bedrijf verkocht aan Kwoots uit Dronten. Ik kan dat zeer respecteren. Maar er wordt wel een tijdperk in Lelystad  afgesloten. Ik heb hem namens het College daar afgelopen donderdag voor in het zonnetje gezet.

afscheid inaxion

En tenslotte was er ook veel te genieten. Zo mocht ik de winnaars van het concours tijdens de Mozart-dagen aankondigen en genieten van een concert van hoog niveau van “ons”Apollo Ensemble. Dat was een mooie weeksluiter.