Door Jop Fackeldey op 19 oktober 2013

Verbinden

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Deze blog , ik waarschuw maar vast, verwoord een licht filosofische en taalkundige worsteling. Die begon bij het begrip verbinden. Verbinden, het is een veel gebezigd woord. Vooral door politici, professionals en andere ervaren taalgebruikers. “Het gaat om verbinding, de verbinding tussen jou en de wereld, de vebinding tussen voor- en tegenstanders, de verbinding tussen…… Het woord hoort daarmee thuis in de reeks participatiemaatschappij, doe-democratie, zelfredzaamheid. Dus dan verliest zo’n woord snel betekenis. Het wordt een taalkundige schaamlap voor iets dat de meesten niet willen. Bezuinigen, nee zeggen, en in het geval van verbinden staat het begrip vaak tegenover opkomen voor het eigen belang, ruzie maken of positie kiezen. Soms krijgt zo’n woord als de beeldspraak doorgetrokken wordt trouwens een heel eigen dynamiek. Ik hoorde afgelopen week een spreker met droge ogen uitleggen dat als je te veel, te vaak en met de verkeerde partijen verbinding maakt er een onontwarbare kluwen zou ontstaan die nooit meer uit de knoop te halen zou zijn. Die beeldspraak deed me overigens onmiddellijk denken een de luchthaven, Flevokust en andere complexe dossiers, maar dat terzijde. Kortom, taal is het voertuig van de geest, maar het is jammer dat het voertuig vaak  lekke banden lijkt te hebben. Maar ja, dat lost de vraag niet op waar we in deze tijd allemaal mee worstelen: hoe krijgen we de boodschap over, of die boodschap nu leuk is of niet.

Ik moest aan dat begrip denken omdat ik afgelopen week o.a in een afsluitend  panel van een symposium over logistiek deel mocht nemen. Logistiek, motor van de economie; daar ging het om. Ik ben natuurlijk nooit te beroerd om in Amsterdam waarom Lelystad/Flevoland een belangrijke hulpmotor kan zijn als het gaat om de mainport in de metropoolregio. Veel deskundigen uit de logistieke wereld die, voordat het panel aan het woord kam, mochten terugkoppelen uit de werkgroepen. Het vakjargon is dan niet van de lucht. Totdat een van de aanwezigen uit het vak begon te pleiten voor opheffen van logistiek als sector. Het gaat niet om logistiek of de logistieke sector,  het gaat om verbindingen, ketenbeheersing, samenwerking etc. In mijn woorden , het gaat niet om de vervoerder of het vervoer maar om hetgeen vervoerd gaat worden. We hebben het dus voortaan niet meer over logistiek. De zaal beleefde een gezamenlijk eureka-moment. Inhoudelijk snap ik dat wel. Het doet me sterk denken aan Flevokust, waar de tender van Flevokust mislukte omdat de vervoerders , de logistieke dienstverleners,  er geen geloof in hadden, maar werd weer vlotgetrokken toen bleek dat producenten van goederen die mogelijkheden wel degelijk zagen. Maar dat woord verbindingen bleef hangen. Overigens kwam bij die conferentie nog een ander beeld is, waar Amsterdam met Haven en Luchthaven een mainportstrategie volgt, zou voor Lelystad-/Flevoland met regionale luchthaven en haven een support of sub-port strategie wel passen, maar dat terzijde.

Overigens viel er afgelopen week veel te verbinden, zonder dat het een kluwen werd. Bij de opening van de shop van de KunstRoutelelystad in de kroonpassage bijvoorbeeld. De komst van een kunstwinkel annex galerie is een waardevolle toevoeging in het Stadhart en in de Kroonpassage. Sowieso draag ik kunst vanuit mijn andere portefeuille een warm hart toe. En ik vind hun komst echt een verrijking. Niet alleen omdat zij een aanvullend aanbod bieden aan de bezoekers, maar ook omdat een kunstwinkel annex galerie bijdraagt aan de beleving van een winkelcentrum. Kunst Route Lelystad sluit prima aan op de verandering die we graag willen in het stadshart, namelijk om naast een winkelcentrum ook een ‘belevingscentrum’ te zijn. De winkel annex galerie sluit daarmee ook helemaal aan op de uitgangspunten die in het onlangs vastgestelde masterplan Stadshart zijn uitgesproken.

Maar ook tijdens de zeer succesvolle en geanimeerde relatiedag van ons College werd er volop verbonden. De meeste verbindingen vonden achter de schermen plaats. We werken keihard aan die twee letterlijke verbindingsmogelijkheden: de luchthaven en de Flevokust. Komende weken komt het er op aan. Dan worden de routes van en naar de luchthaven gepubliceerd en gaat daarmee de procedure een spannende fase in. Voor Flevokust komt dat nog eerder. Voor 1 November moeten we de Raad laten weten wat het wordt. En daarbij zijn verbindingen tussen ladingsstromen, vervoerders en potentiële exploitanten van de haven cruciaal.