Door Jop Fackeldey op 1 mei 2016

Vier de dag

We of ze of iemand heeft de komende 2 weken vakantie. Kennelijk. Of niet, Want we hadden we raadsvergadering, met een snelheidsrecord van pak hem beet 20 minuten. En geloof ik maar net het quorum. Tegelijkertijd “op het Haagse speelveld”de afronding van een aantal tamelijk moeizame discussies tussen Rijk en gemeenten waar ik namens de VNG en de G32 midden in zit. Een beetje een rare week dus.

Met een Raad op maandag (wat even wennen was) en een mooi lintjesregen op dinsdagochtend. Iedere keer opnieuw ben ik toch weer verbaasd om te horen hoeveel vrijwilligerswerk er gedaan wordt. Een mooi moment om die stille krachten achter de samenleving in het zonnetje te zetten.

Het weer zat met koningsnacht en koningsdag niet echt mee. Maar gelukkig was het ondanks dat weer best gezellig druk. ik heb me in ieder geval op koningsnacht prima vermaakt, maar ook op koningsdag was er tussen de buien door van alles te beleven.

IMG_2900IMG_2899

Maar even terug naar die landelijke belevenissen. Als eerste sloten we een akkoord over de invoeringskosten van de omgevingswet en het bestuur van de VNG steunde dat akkoord. De kern is, weliswaar dragen we als gemeente de eigen invoeringskosten , maar de investeringen  worden door het Rijk gedaan en niet op de gemeenten verhaald. Daarnaast komt er een mooi regeling voor de implementatiekosten, waaruit we “trekkingsrechten”hebben. Iedere niet ingevoerde lezer zal wellicht iets hebben van  “nou en”, maar ik ben er blij mee. we kunnen door met de wet maar vooral echt gaan investeren in de voorbereiding van de invoering daarvan. Spannender was het met het Uitwerkingsakkoord Verhoogde Asielinstroom dat door het kabinet en gemeenten is gesloten. In de asielzoekerscentra zitten op dit moment ca. 15.000 mensen met een verblijfsvergunning te wachten op huisvesting in een gemeente. De doorstroming verloopt moeizaam. De G32 heeft het kabinet vorige week opgeroepen om snelle aanpassingen van regelgeving, om de doorstroming te stimuleren.
Ik ben blij met het akkoord, het is belangrijk dat er zo snel mogelijk concrete afspraken worden gemaakt over de invulling van de maatregelen, zodat de gemeenten kunnen doorpakken om de vergunninghouders te kunnen laten doorstromen. Met name op het gebied van huisvesting is het van belang om met goede oplossingen te komen. Er zijn vorige jaar instrumenten door het rijk ontwikkeld om die doorstroming vanuit de AZCs te versnellen. Wat we nu zien is dat die instrumenten niet, of in elk geval onvoldoende werken. We willen samen met het rijk nu aan de slag om nog in mei deze instrumenten te effectiever in te zetten. Er is geen tijd te verliezen, omdat anders de keten verstopt raakt en weer noodopvang nodig is. Kortom, goed nieuws is dat de extra kosten die gemeenten maken gedekt worden, maar op dat o zo belangrijke  onderwerp huisvesting zijn we er nog niet. Persoonlijk vind ik het eigenlijk best frustrerend dat we dat nog niet hebben binnengehaald. Maar we gaan door….

Terug naar Lelystad. 30 april heeft nog een bijzonder plekje in ons geheugen. We moeten er ven aan wennen dat dat een gewone dag is. Alhoewel…in Lelystad was het de dag van de Cornelisrace. Een leuk evenement, met een maritieme markt en tal van activiteiten. Spectaculair vond ik de demonstratie foilen. Voor wie het niet gezien heeft spectaculair hard zeilende botje op draagvleugels. Een… een Lelystads product van Holland Composites. daar gaan ze furore mee maken. En tenslotte was er bij wijze van opening een roeiwedstrijd waarin onze wethouder John van den heuvel het opname tegen onze gedeputeerde Jaap Lodders. En de gemeente won met meer dan een bootlengte….. Daar zullen we geen conclusies aan verbinden…

IMG_2942IMG_2943