Door Jop Fackeldey op 24 januari 2016

We gaan voor de 0

Vorige week vertelde ik al iets over de opening van de Flight Simulator bij AIS Flight Service. Nadat ik mijn blog geschreven had kreeg ik de foto te pakken die ervan gemaakt is. Ik vond hem te leuk om niet te gebruiken. Nog los van de waardering voor AIS als bedrijf, het is een bijzonder gevoel om in zo’n cockpit te zitten. En als ze zeggen dat bestuurders goed zijn in (be)sturen, nou dat geldt niet overal zullen we maar zeggen. Maar goed, dat was vorige week.

We hadden een mooi begin van de week. Want de website van de gemeente Lelystad voldoet voor het derde jaar op rij aan de landelijke Webrichtlijnen voor toegankelijkheid van overheidswebsites en mag dus ook in 2016 het groengekleurde Drempelvrij-keurmerk dragen. Reden voor een feestje.

20160119drempelvrijwebsiteFotostudioWierd

Toegankelijkheid is wat mij betreft een eerste vereiste voor goede dienstverlening. Toegankelijkheid van informatie is een van onze speerpunten als het gaat om gemeentelijke dienstverlening. Bezoekers, of dat nu online is of in het stadhuis, moeten snel en efficiënt geholpen kunnen worden en daarvoor is de toegankelijkheid van informatie een eerste vereiste. Onze inwoners kunnen steeds meer zaken via de gemeentelijke website regelen. Zo kun je online een melding doen met betrekking tot de openbare ruimte. Bijvoorbeeld als er ergens een stoeptegel weg is of een lantaren kapot is. Als je inlogt met Digi-D kun je online onder meer een uittreksel uit de Basisregistratie Personen of Burgerlijke Stand aanvragen, de WOZ-waarde van een eigen woning inzien of de stand van zaken van betalingen van gemeentelijke belastingen. Daarom is het zo belangrijk dat ook echt iedereen goed uit de voeten kan met onze website. Een website die wordt gebouwd en onderhouden volgens de Webrichtlijnen heeft als voordeel dat deze door iedereen gebruikt kan worden, ongeacht welk apparaat of browser wordt gebruikt. Ook door mensen die niet (goed) kunnen zien of horen, moeite hebben met ingewikkelde teksten of geen muis kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan (kleuren-)blinden, doven, mensen met dyslexie en mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn. Een toegankelijke website kan daarnaast goed door zoekmachines worden ‘gelezen’ en wordt dus beter gevonden. En dat lijkt techniek, maar het is veel meer dan dat. Ik twitterde het bericht niet voor niet met de #goedindienstverlening. Dat laten we te weinig zien, maar daar gaat verandering in komen. We gaan voor de 0 zoals ik in de kop van dit bericht zet is in dit geval 0 klachten over onze dienstverlening. dat is (te) ambitieus….maar het geeft wel ons streven aan.

Die 0 geldt wel heel letterlijk voor 0 op de meter. Het is dan ook mooi dat de Informatieavond Bongerd ‘Woonwaarde omhoog, energierekening omlaag’ goed bezocht werd.

Nul op de meter © Fotostudio Wierd

De Bongerd is gekozen om te starten met voorlichting over de verschillende mogelijkheden om de eigen woning te verduurzamen, vanwege het bouwjaar en de woningtypen. In verschillende presentaties van Natuur- en Milieufederatie Flevoland, Stroomversnelling en bouw- en installatiebedrijven, kwamen alle energiebesparende mogelijkheden aan bod. Er was een energiemarkt waar bewoners in gesprek konden gaan met aannemers en andere aanwezigen en zich konden laten informeren en inspireren. Belangstellenden konden zich onder andere laten voorrekenen wat een verbouwing of aanpassing hen kan opleveren op het gebied van comfortabel wonen en energiebesparing. Voor elke ambitie en elk budget waren er diverse mogelijkheden. Van ‘losse’ maatregelen (‘energielabelsprongen’) als zonnepanelen en isolatie tot het uitdagende concept van Nul op de Meter waarbij de woning geheel energieneutraal en ook levensloopbestendig kan worden gemaakt.

De eigen woning in één keer energieneutraal, is een totaaloplossing en wil zeggen: geen energierekening meer en in één keer een comfortabele woning. De gemeente Lelystad zoekt pioniers die hun woning op deze manier willen aanpassen. Deze nieuwe manier van huizen verbouwen wordt gestimuleerd door het Rijk en is een gevolg van een afspraak tussen een grote groep landelijke partijen en heet Stroomversnelling. Doordat de partijen met elkaar samenwerken kunnen zij optimaal innoveren en garantie bieden. Gedurende de verbouwing is er één contactpersoon die de huiseigenaar begeleidt gedurende het gehele traject. De verbouwing is geheel op maat en gebeurt in overleg met de bewoner(s), net als de tijdsperiode waarin dit gebeurt. In principe kan een energieneutrale verbouwing in enkele weken gerealiseerd worden. Met deze aanpak krijgt de woning ‘een extra jas’. Dat wil zeggen: nieuwe gevels en een nieuw dak. Zo wordt de woning zeer goed geïsoleerd. Ook krijgt de woning bijvoorbeeld zonnepanelen, zodat energie wordt opgewekt. Door de combinatie isoleren en energie opwekken, wordt de woning energieneutraal. Er wordt dus net zoveel energie opgewekt als verbruikt.

Daarnaast uiteraard van alles te doen. We hebben gesproken over het stadshart, ik mocht 2 workshops verzorgen bij de roadshow omgevingswet in Haarlem, ik sprak met een aantal beleggers over het realiseren van beleggershuurwoningen in Lelystad en we spraken met een initiatiefnemer die ene project wil starten om statushouders die in hun land van herkomst ondernemer waren hier ook versneld te begeleiden naar ondernemen in Nederland. Stuk voor stuk projecten waar we hopelijk nog van gaan horen de komende weken en maanden.