Door Jop Fackeldey op 9 april 2017

Joplog: Wie de jeugd heeft…..

Het was eigenlijk een beetje de week van de Jeugd. En dan doel ik natuurlijk op het besluit dat afgelopen dinsdagavond genomen is mbt de huisvesting van de SVOL. Ik overdrijf niet graag, maar dit is met recht een historische beslissing. Een beslissing met 2 winnaars: de stad en de (toekomstige) leerlingen. Om met Barry Lommen, de bestuurder van de SVOL te spreken: “Vanaf nu is het volle kracht vooruit in de richting van de realisatie van deze onderwijscampus”. En dat is dan ook precies wat we gaan doen. omdat onze leerlingen en ons onderwijs dat verdienen. Ik ben er blij mee.

Het was zowiezo een week die wel in het teken van de toekomst stond. Zo mocht ik aanwezig zijn bij een feestelijke bijeenkomst waar onder het motto: “Samen maken we Flevoland”het concept van de omgevingsvisie werd gepresenteerd. dat is eigenlijk best een belangrijk moment. Want daar zetten we toch gezamenlijk onze koers uit. Natuurlijk moet er nog veel uitgewerkt worden en volgt de formele inspraak nog, maar er ligt een mooie basis.

Woensdag was het vroeg dag. Een ontbijsessie op een heel bijzondere locatie, en een bijzonder broeg tijdstip, in Den Haag. In de kas van de Urban Farmers (op het dak van een voormalige kantoorflat) sprake we over bruisende stedelijke regio’s in heel nederland. Het laat zien hoe we als steden samen moeten werken, ook met de omliggende regio’s, om de grote opgaven die er liggen, op het gebied van energietransitie en leefbaarheid in de steden bijvoorbeeld, gezamenlijk aan te kunnen. uiteraard presenteren we dat nu om ook het toekomstige kabinet te kunnen verleiden met ons mee te investeren in de steden.

De donderdag was ook voor de toekomst, los van veel interne overleggen mocht ik een bus vol vastgoedprofessionals door de stad rondleiden en tijdens de bijeenkomst van de ontwikkelende en bouwende partijen in Lelystad laten zien dat het goed gaat met de woningmarkt en dat er nog volop nieuwe kansen aankomen. En de vrijdag ging weer over de toekomst, ditmaal in de jaarconferentie van de Metropool Regio Amsterdam (gehouden in Almere deze keer). Het is iedere keer verbazingwekkend om te zien hoeveel kracht we als “MRA”gezamenlijk aan de dag weten te leggen als het bijvoorbeeld gaat om de economische ontwikkeling.

Het weekend ging grotendeels op aan een hobby. Maar toch past die hier ook wel. we hadden de Rotary Youth Leadership Award. 19 talentvolle jongeren die in een weekend werken aan het vergoten van hun leiderschapsvaardigheden. ik mocht als assessor een van de groepen begeleiden. wat geeft dat een energie om een groep jongeren van in de leeftijd van rond de 23, te mogen coachen, feedback geven en zien wat ze dan in heel korte tijd met elkaar kunnen. Heerlijk om te doen. En belangrijk, want wie de jeugd heeft…..