Door op 3 januari 2011

Aanpassing pakket individuele Wmo voorzieningen

De wet Wmo is er sinds 2006 en de gemeenteraad heeft in de afgelopen jaren bepaald hoe het gemeentelijk verstrekkingenpakket er in Lelystad uitziet, wat er onder valt en wie wanneer waarvoor in aanmerking komt. Ook heeft de gemeenteraad vastgesteld of en welke eigen bijdragen worden gevraagd. Inwoners die voor een voorziening in aanmerking willen komen hebben daarvoor een indicatie nodig. De gemeente heeft de indicatiecriteria vastgesteld en het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) opdracht gegeven op basis hiervan de indicaties te stellen.

Als de voorzieningen voor de toekomst blijven zoals ze nu zijn, gaan er grote tekorten ontstaan op de individuele verstrekkingen, want het blijkt dat de uitgaven toenemen (vooral door een groter beroep op de huishoudelijke verzorging). Daarbij worden de rijksuitkeringen  lager.

Dus de uitgaven voor de gemeente voor de verstrekkingen nemen toe en de dekkingsmiddelen van het rijk nemen af. Het college legt aan de gemeenteraad een voorstel voor voor aanpassingen van de verstrekkingen. De gemeenteraad moet gaan beslissen welke voorzieningen blijven bestaan, welke worden aangepast en/of mogelijk worden geschrapt. Burgers worden dan meer afhankelijk van mantelzorg, vrijwilligerswerk of er wordt van burgers verwacht dat ze zichzelf redden.

Behandeling in de gemeenteraad:

• Beeldvormend 25 januari 2011
  • Oordeelvormend n.t.b.
  • Besluitvormend n.t.b.

Meelezen:

Vindt u hier iets van? Laat het weten via het reactieveld hieronder.