Door Jop Fackeldey op 24 juni 2012

Aan de kust

In de terugblik op de afgelopen week overheerst het weekend. Met de Bataviahavendagen, Artifest, Silverfleetraces, Drakenbootraces en ook nog een kermis een topattractie. Het lijkt zo eenvoudig, maar in totaal 5 of 6 organisaties zetten dit gezamenlijk neer. Verderop een kleine fotoreportage. ik heb veel respect voor de organisaties en hun grote aantallen vrijwilligers. Activiteiten combineren loont/ op vrijdag begon artifest met een prima initiatief, een netwerkevent wat zich niet alleen beperkte tot Lelystad, maar deelnemers ui Flevoland en daarbuiten trok. Afgesloten met een jubileumfeest dat ook na Glennis grace nog zeer de moeite waard was. Zaterdag was een topdag. Met het symfonisch vuurwerk als absolute topper. vanaf de boot met relaties van de gemeente was het een mooi spektakel. op zondag zat het weer zeeeer tegen. maar dan zie je dat improvisatietalent maakt dat het festijn niet in het water valt. Zelf heb ik vanaf het water een superspannede finale van de silverfleetrace meegemaakt. En prachtig in beeld gebracht door infostrada. Super ook dat Omroep Flevoland de belden doorgaf. kortom een geslaagd weekend dus. Nog los van de Dag van de Architectuur en Sunsation. De dag was weer als vanouds strak georganiseerd door de stichting ALS. Ik mocht daar een verhaal houden over architectuur en voedsel. Misschien wel de meest verrassende ervaring was Sunsation. Voor het eerst ook daadwerkelijk de zon in de vroege ochtend gezien. In combinatie met poëzie en folkbands blijft dit toch een van de meest bijzondere – en ook wel een beetje favoriete – cultuurevenementen. Trouwens over bijzonder gesproken, het mini-kunstproject "een perfecte dag in Lelystad" mag er ook zijn. hopelijk in september in de reprise met beter weer en meer belangstelling. Is een aanrader.
En dat was dan alleen nog maar het weekend…De hele week was goed gevuld. Zo heb ik in Zwolle een bijdrage mogen verzorgen aan een congres over de nieuwe Huisvestingswet hebben we op de directieboot van Rijkswaterstaat het overleg containeroverslag Flevoland afgesloten en was ik aanwezig bij de zomeravondbijeenkomst met stakeholders van het Flevolandschap. op naar de laatste weken voor het reces. Spannende weken, omdat met de Algemene Beschouwingen en de behandeling van de kadernota koers in deze woelige tijden bepaald wordt. De raad is aan zet. Ik kijk er verwachtingsvol naar uit.