Door Jop Fackeldey op 1 april 2012

Aan tafel

Aan tafel. Meestal een beloftevolle uitnodiging. of de maaltijd smaakt hangt ook af van de verwachtingen. Dat is volgens mij de positie waarin we ons bevinden nu de Alderstafel, meer in het bijzonder Hans Alders zelf, bevallen is van het eindadvies over de ontwikkeling van de luchthaven. Afgelopen vrijdag heeft hij dat advies gepresenteerd en zoals altijd heeft het opstellen van het advies en bepreken van teksten in de dagen daarvoor de nodige aandacht opgeëist. Er is lang aan gewerkt en werd al een paar keer eerder verwacht. Ik denk dat het een evenwichtig advies is geworden, maar niet een makkelijk advies. Het is dan ook belangrijk dat we de komende weken een goede inhoudelijke en politieke discussie voeren, alvorens de gemeenteraad een oordeel over dit toekomstperspectief gaat vellen.
Ik heb me in de weg naar dit advies gefocust op het bewaken van de balans tussen lusten en lasten. Enerzijds goed kijken naar de werkgelegenheid, anderzijds het zoveel beperken van hinder. Met alle regionale partijen (overheden, werkgevers, direct omwonenden) hebben we een regionaal kader opgesteld waarin die balans goed zit. Dat kader zit goed in het advies verwerkt. Belangrijk daarbij is natuurlijk ook de routestructuur. Alleen die kennen we nog niet. dat is op zichzelf lastig, maar niet onoverkomelijk. In het advies staat het zoveel mogelijk vermijden van vliegen over woonkernen als uitgangspunt opgenomen en in het uitwerkingsadvies, wat uiteraard ook weer voorgelegd wordt, kunnen we zien tot welke routestructuur dit leidt. Dat geldt overigens ook voor alle hinderbeperkende maatregelen en de maatregelen op het gebied van voedselveiligheid. daar is serieus aandacht voor, maar vraagt ook nog om een nadere uitwerking. De kern van de politieke discussie zit denk ik in de PKB. het niet overschrijden van de milieuruimte uit de PKB 800 arbeidsplaatsen per 1 miljoen passagiers. Binnen de milieuruimte van de PKB passen maar 10.500 vliegtuigbewegingen. Om het aantal arbeidsplaatsen te realiseren is een home-base nodig, en dan is pas realistisch vanaf 25.000 bewegingen. Als College hebben we ervoor gekozen om in dat geval de werkgelegenheidseffecten te laten prevaleren over het overschrijden van de PKB-norm, onder de voorwaarde dat er voldoende maatregelen genomen worden om de milieueffecten te beperken en te beheersen. Maar dat daar nog politieke discussie over zal ontstaan lijkt me logisch.
Werkgelegenheid was dus afgelopen week een behoorlijk centraal thema. Economisch gezien doen we het goed, zo bleek uit de Ranglijst Economische prestaties gemeenten 2011 zoals onderzocht door bureau Louter en gepubliceerd in de Elsevier. lelystad komt van plaats 70 in 200, via plaats 52 in 2010 nu terecht op plaats 30 met een 7,39. Almere bijvoorbeeld komt van plats 29 in 200, via plaats 30 in 2010 nu terecht op plaats 50. Een ontwikkeling waar we trots op mogen zijn en die we vast moeten zien te houden.
Tegelijk moeten we ook echt aandacht blijven hebben voor de bestaande stad. Ik heb een artikel geschreven dat eigenlijk als motto zou mee zou moeten krijgen: wie houdt er van bloemkool ? " Same met Centrada blijven we zoeken naar investeringsmogelijkheden is juist de oudste delen van onze stad. Zo was ik in Zoetermeer om met andere new towns, die heel vergelijkbare problemen hebben, om samen met mijn collega-wethouders te kijken welk aanbod we het rijk kunnen doen om gezamenlijk deze problematiek aan te pakken. Het artikel heb ik overigens bijgevoegd. En daarnaast de afgelopen week hard doorgewerkt aan de kadernota en de bezuinigingsopgave. Het was weer een dynamische week, met overigens een fantastisch einde. genoten 2 avonden van het sea bottom jazzfestival. dat doet een mens goed en dan kun je er weer even tegen !