Door Jop Fackeldey op 14 oktober 2012

Beursweekje

Een weekje in de verkoop, dat was het eigenlijk wel. Het begon natuurlijk met de beurs Expo Real in Munchen. Voor het eerst dat Lelystad onder de vlag van het merk Amsterdam aan een dergelijke beurs deelnam. Ik vond het de moeite waard. Het is de kunst om mee te liften op het merk Amsterdam, maar daarbinnen wel de unieke positie van Lelystad kenbaar te kunnen maken. Dat vraagt veel voorbereiding, omdat je graag afspraken en gesprekken op de beurs wilt hebben. Maar het vergt ook een goed samenspel tijdens de beurs. Ik vond dat goed gaan. waar het om gaat is om Lelystad als mogelijkheid voor een vestiging op het netvlies te krijgen. in ieder geval nemen we genoeg contacten mee terug en hebben we ons ook bij de directe collega;s goed op de kaart gezet. Het mest trots ben ik natuurlijk. op onze animatie: city of the future. Via onderstaande link is die goed te volgen.
Hetzelfde gevoel, maar misschien nog wel sterker, had ik tijdens de zgn. MRO-beurs. Een beurs voor iedereen die actief is op het gebied van onderhoud en reparatie aan vliegtuigen. En dat is nu net het segment waar we op dit moment in Lelystad mee aan het starten zijn. ook hier gold – en misschien nog wel sterker als in München – dat er buitengewoon veel belangstelling was voor de mogelijkheden die de toekomst biedt. Maar goed, dat zijn de contacten. Nu proberen binnen te halen !
Verkopen moeten we natuurlijk de komende periode ook op een ander vlak: onze begroting hebben we afgelopen woensdag gepresenteerd. Ik sta daarbij hier graag even stil bij de positie van het grondbedrijf. Die is gezond, maar om dat zo te houden is bijsturing noodzakelijk. In het najaar van 2011 is op basis van een gedegen scenarioanalyse nagedacht over de te lopen ontwikkelkoers van de stad. Hierbij is steeds meer geanticipeerd op een “behoedzaam” scenario.
Het behoedzame scenario houdt in:
– Woningbouwproductie van 200 woningen per jaar en vanaf 2014 licht stijgend, naar gelang de marktontwikkelingen, naar 400 woningen.
– Specifiek inzetten op bedrijventerreinontwikkeling Omala en Flevokust. De huidige terreinen verder rustig doorontwikkelen.
– Verder terugdringen van de planontwikkelingskosten;
– Meer werken in regie (bouwenvelop, eerst rekenen dan tekenen en bovendien meer voorbereidingskosten bij de marktpartijen leggen).
– Second opinions ten aanzien van de berekening van het risicoprofiel van Buitenhof, Oostervaart-oost en Stadshart
Met betrekking tot Warande en in mindere mate Flevopoort zullen op korte termijn echter nadrukkelijke keuzes moeten worden gemaakt op het vlak van fasering, infrastructurele investeringen e.d. om te voorkomen dat deze grondexploitaties verliesgevend worden.

En zo waren we de week weer door. Met los van bovenstaande nog een conferentie van alle wethouders EZ in de metropoolregio, de Flevomeeting van alle Flevolandse gemeentebesturen en zondag de afterparty van de atelierroute zat een heel uithuizig weekje er weer op !