Door Jop Fackeldey op 20 oktober 2012

De Toerist

Een beetje een paradox, bij ongeveer de afsluiting van het toeristisch seizoen hadden we deze week 2 openingen: van het toeristisch steunpunt in Bataviastad en van de Hotelark. Ik ben blij met het steunpunt . Zo kunnen we gebruik maken van de enorme bezoekersstroom van Bataviastad om ons verder te profileren. Bezoekers kunnen hier allerhande informatie vinden over toeristische ondernemingen in Lelystad en andere toeristische informatie. Informatie over waterspor-mogelijkheden, attracties, overnachtingsmogelijkheden, musea, jachthavens en andere recreatieve voorzieningen; alles wat we als stad te bieden hebben.’ In het VVV Agentschap Batavia Stad staat tevens een VVV-zuil, waarmee bezoekers online verder kunnen shoppen in de toeristische mogelijkheden. De VVV-zuil is gekoppeld aan de landelijke Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur. het is weer een mooi samenwerkingsproject van City Marketing Lelystad, Bataviastad en Toerisme Flevoland.
Met de opening van de hotel-ark heeft Lelystad een mooie toeristische aanwinst erbij. Het is een prima toevoeging van een van de originele overnachtingsmogelijkheden, die Lelystad op het gebied van recreatie te bieden heeft.
Naast alle overleggen afgelopen week ook een beetje zelf de toerist uitgehangen. Zo was ik deze week bij Circo Circolo, een circus en circustheaterfestival in Liempde, met een prachtig festivalterrein. Ik was bij “Wu Wei – Vivaldi – The Four Seasons”Op de muziek van de Vier Jaargetijden van Antonio Vivaldi ontrolt zich een ingetogen voorstelling over het leven in Dailan; een stad in China. Op een veld in de stad vinden ontmoetingen tussen mensen van verschillende leeftijden plaats. Dit tegen de achtergrond van de hedendaagse Chinese geschiedenis. Het was een voorstelling waarin dans, vormgeving, theater en een aantal circuskunsten samenvloeien in een nieuwe vorm van podiumkunst. Indrukwekkend.
En zo in combinatie met wat familiebezoekjes een beetje herfstvakantie gevierd.