Door Jop Fackeldey op 18 september 2011

Een week om trots op te zijn

Een week om trots op te zijn. dat is misschien wel de beste samenvatting van de afgelopen week. De hele week 3-D street painting in de stad. Met landelijke media aandacht van o.a. RTL-nieuws en het jeugdjournaal. Een spetterend lelystart. Lelystad liet zich door de regen niet kisten. De bibliotheek, Underground, City Marketing Lelystad, de Kubus en Agora hebben de handen ineengeslagen om echt een fantastische start van het cultureel seizoen mogelijk te maken. Dat leverde op vrijdagavond een geslaagd stadshartfestival op. de zaterdag stond bol van activiteiten, als vanouds vierden we de verjaardag van onze grondlegger ir. Lely met straattheater, in combinatie met tal van activiteiten in en tussen Kubus en Agora. Op zaterdagavond een vol veld, waarbij Underground liet zien uitgegroeid te zijn tot een waar poppodium. En zondag , ondanks de regen, de dag van de amateurkunst in de Kubus en tal van optredens in de Agora. Door de week heen trokken de 3D streetpaintings veel aandacht, maar ook de Lelystadse huismus. van een nest voorzien door Lelystedelingen. Hij was tijdelijk bedoeld, maar we gaan er een permanente plek voor zoeken.
Ondertussen vond er in de Bataviahaven een ander evenement plaats": de Batavia Regatta. Bijna ongemerkt werd hier door topteams op wereldniveau voor onze kust een mooie zeilwedstrijd gestreden. Met veel internationale belangstelling ! Een belangrijke stap, op weg om de World Match Racing Tour naar Lelystad te halen. Formule-1 zeilwedstrijden, net onder de kust. Dat kan echt een "boost' een de havenontwikkeling en onz eprofilering als watersportstad geven.
En ondertussen ging het "gewone' werk ook gewoon door. we hebben de besprekingen over de begroting 2012 afgerond. Blij dat we daar een goed evenwichtig beeld neer hebben kunnen leggen. En tussendoor nog 2 dagen op stap met het overlegorgaan Bouwnijverheid Lelystad. Juist nu is het van belang om samen op te trekken. Want we hebben committment van de marktpartijen nodig om de komende jaren de ontwikkeling van Lelystad door te kunnen zetten.
Tijdens de raadsvergadering tenslotte spraken we in een beeldvormende sessie over kamerverhuur. Ik heb groot respect voor de rustige en respectvolle wijze waarop oa de buren van kamerverhuurpanden ons terecht aanspraken op de vraag wat we nu eigenlijk doen aan de overlast en risico's. we moeten echt als gemeente doen wat we kunnen. De bijeenkomst heeft me opnieuw gesterkt om daar bovenop te blijven zitten.