Door Jop Fackeldey op 16 juli 2011

En toen was het zover…

En toen was het zover, van ultra-drukke periode ineens schakelen naar een periode van minder overleg maar meer werkbezoeken en andere activiteiten, met over een week of twee vakantie. Lekker vooruitzicht. Het begin van de week was nog als vanouds ouderwets druk.. In alle interne overleggen afspraken gemaakt voor de voortgang tijdens de vakantieperiode en een planning gemaakt voor de tweede helft van dit jaar.
Dinsdag de laatste Raad. Naast de halfjaarrapportage zijn het Meerjarenbouwprogramma (MJB) en de Winkelstructuur unaniem aangenomen. ik ben daar blij mee. Met name over dat MJB hebben we intensief overleg met de Raad gevoerd. het gaat er om een goede balans te vinden tussen het vasthouden van ambitie, het in de lucht houden van sociale woningbouw maar ook de evenwichtige groei van de stad. Daarover hebben Raad en College nu hetzelfde beeld. Verantwoorde groei en realistische ambitie zijn kernbegrippen. jaarlijks zullen we over de voortgang rapporteren en waar nodig het programma bijstellen. Voor de winkelstructuur gebeurt dat al op kortere termijn. het framewerk is nu door de raad vastgesteld, en voor eind volgend jaar gaan we de vulling herijken. We maken ons terecht gezamenlijk zorgen over de vraag hoeveel m2 winkels Lelystad eigenlijk aan kan en of we naar de toekomst toe niet et veel hebben. Dat gaan we nu verder uitwerken, waarbij we uiteraard met grote zorg kijken naar de ontwikkeling van een deel van ons Stadshart. Maar ook daarover moet de tweede helft van dit jaar meer duidelijkheid bestaan en desnoods ingegrepen worden – voor zover dat binnen onze mogelijkheden ligt.
De tweede helft van de week was een mooi begin van de komende periode. Zo heb ik een uitgebreid werkbezoek aan Schiphol gebracht, waarbij naast overleg ook ruimte was om het bedrijf van binnen te bekijken. leerzaam. Daarnaast potentiële bedrijven bezocht die een vestiging in Lelystad overwegen. leuk en nuttig om zo eens actief in de bedrijfsacquisitie te participeren. De donderdag was de hele dag gereserveerd voor een basisopleiding crisisbeheersing. Nuttig en leerzaam, alhoewel iemand mij Twtitterde dat een cursus dakdekker waarschijnlijk zinvoller zou zijn geweest. daar kon ik niets mee tegenin brengen…….