Door Jop Fackeldey op 9 september 2012

Er valt iets te kiezen

Er valt wat te kiezen. Je kunt geen krant openslaan, geen televisiezender aanzetten en stadhuisplein meer oplopen of je wordt er mee geconfronteerd. Het is hartstikke spannend. Opvallend ook tijdens de gesprekken op de markt opvallen veel mensen die serieus en op een positieve manier op zoek waren naar argumenten om te kiezen. En die hebben we natuurlijk. Om Nederland sterker & socialer uit de crisis te laten komen komen is het belangrijk dat de PvdA op 12 september de grootste partij wordt en het voortouw kan nemen in de kabinetsformatie.
Er wordt uiteraard niet alleen in lelystad campagne gevoerd. Zo was ik afgelopen maandagavond bij het landelijke woon-verkiezingsdebat in pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Centraal stond wonen 4.0. Ik heb reeds eerder op deze site een lans gebroken voor dit initiatief. Jammer genoeg dreigt de politiek er mee te gaan lopen. ieder haalt een element er uit en probeert langs die we zijn ideologisch gelijk te halen. Niet doen ! Alleen een integrale aanpak kan zorgen voor een werkelijk van het slot halen van de woningmarkt !
Natuurlijk wordt er ook nog gewoon gewerkt. Zo was ik aanwezig bij het (jaarlijks) overleg van Nederlandse Nieuwe Steden. Het is opvallend hoezeer de problematiek van bijvoorbeeld de jaren 60 en 70 wijken overeenkomt. gezamenlijk zoeken we naar oplossingen, die we vervolgens met her rijk bespreken.
Afgelopen woensdag was ik samen met college Ruud Luchtenveld bij de fundraising ten behoeven van de film de Nieuwe Wildernis. We kregen daarbij ook vast een sneak-preview. het is bijna zonde dat we nog meer dan een jaar moeten wachten. Wat een schitterende beelden. Het doet je beseffen hoe uniek het gebied is, maar ook dat we daar als Lelystad (meer) ons voordeel mee moeten doen.
In het weekend was het – naast campagne voeren – cultuur wat de klok sloeg. Zo hebben we sinds zaterdag een officieel rijksmonument. En dat voor een jonge stad. Het ligt weliswaar onder water….maar verteld ons een mooi verhaal. het was de start van een prima georganiseerde open monumentendag. Bijzonder daarbij was de virtuele tentoonstelling op het lege station (wat overigens nooit in gebruik zal worden genomen) Lelystad Zuid. De foto’s zijn daar alleen door middel van Smartphones en Tablets te bezichtigen nadat de app. voor de tentoonstelling is gedownload. De Barak stelt 4 tablets ter beschikking om de tentoonstelling te bezichtigen indien men niet over een tablet of Smartphone beschikt. Medewerkers van De Barak zijn aanwezig om hierbij de helpende hand te bieden. En dat kan komende week weer. op 15 september verzorgt de Barak transfers van het Centraal Station Lelystad naar het Verlaten Station door middel van een 9 personen busje die tussen 12:00 uur en 16:00 uur continue transfers zal verzorgen tussen de twee locaties.