Door Jop Fackeldey op 11 december 2011

Er zijn van die weken

Er zijn van die weken… dit was er zo één. Om te beginnen natuurlijk afgelopen woensdag de uitvaartplechtigheid van Ruud Neerings. ik schreef er vorige week al over. Een gedenkwaardig en indrukwekkend druk bezocht afscheid. Een afscheid zoals Ruud dat verdiende.
Maar diezelfde woensdag gebeurde er nog veel meer, de Raad van State vernietigde de aanwijzing van onze luchthaven. dat is een tegenslag. weliswaar niet onoverkomelijk, want tegelijkertijd werd de aanwijzing uit 2001 in ere hersteld, maar toch. Het is en blijft heel ingewikkeld om de bestuurlijke werkelijkheid en juridische werkelijkheid met elkaar in overeenstemming te brengen. tegelijkertijd, de onderdelen waarop de aanwijzing sneuvelde, zijn belangrijk en begrijpelijk. Aandacht voor voedselveiligheid, helderheid over de routes en zekerheid over de investeringsbereidheid van Schiphol zijn zaken waar wij op zichzelf blij mee zijn. Ze zijn een steun in de rug voor de verdere ontwikkeling en helpen ons ook in de discussie met het ministerie, waar de primaire verantwoordelijkheid voor het aanwijzingsbesluit ligt. Wat het precies betekent weet ik ook nog niet. In over Flevoland gesproken kreeg ik de gelegenheid om het uit te leggen, voor de liefhebber is de link toegevoegd.
Maar zoals altijd waren er ook leuke momenten deze week. Zo bracht ik maandagavond een bezoek aan de repetitie van de New Land Singers. Ik heb genoten van het enthousiasme en de kwaliteit van dit barbershopkoor. op dinsdagavond een prima inhoudelijk gesprek met de Raad over ons acquisitiebeleid.
Op vrijdag onze jaarlijke city-marketingclub met de uitreiking van de promotie-award en het bedanken van onze ere-ambassadeurs. Omdat onze burgemeester ziek was mocht ik haar vervangen. het was een mooi bijeenkomst, met een mooie winnaar van de promotie-award: 3-D streetpainting. Inderdaad een prachtig initiatief waar de stad actief van genoten heeft en dat tevens Lelystad goed op de landelijke kaart gezet heeft. En zondag als toetje het kunstwerk van Freek en Hella de jonge namens de stad in ontvangst nemen. Zo sluiten we de week toch weer positief af.