Door Jop Fackeldey op 19 juni 2011

Feest – voor wie vieren wil……

Voor wie vieren wil. in deze korte week viel er nogal wat te beleven, en soms ook te vieren. Op de dinsdag hebben we als College Lelystad een prima overleg gehad met het College van Almere. Op steeds meer fronten is er sprake van een gemeenschappelijk belang en we weten dat ook steeds beter gezamenlijk te benutten. diezelfde disndag nog een ander belangrijk en best spannend overleg. Ik heb alle kamerverhuurders uitgenodigd om e praten over een af te sluiten convenant. Een convenant waarin we gedragsregels overeenkomen. Een groot deel was er en het gesprek verliep eigenlijk best redelijk. natuurlijk waren er aarzelingen bij het convenant (moet dat nu allemaal ….) maar goed, een eerte stap is gezet. Nu de opmerkingen verwerken en kijken wie er ook daadwerkelijk wil tekenen. Of nog belangrijker, of men dan ook voor zijn handtekening staat. In ieder geval hebben we dan wel een basis om het gesprek voort et zetten, ook als het niet goed gaat.
De woensdag stond in het teken van bestuurlijk overleg over de luchthaven en het bezoek van staatssecretaris Joop Atsma aan Lelystad. De verwachtingen waren (te) hoog gespannen. Als je – en dat doen diegenen die midden in het proces zitten snel) door een vergrootglas naar de gesprekken en resultaten kijkt dam lijkt er sprake van enorme vooruitgang. Als je gewoon zonder wat voor bril dan ook naar de uitkomsten kijkt dan zie je nauwelijks vooruitgang. Allebei is een beetje waar. wat we zien, en wat de staatssecretaris ook bevestigt, is dat (voor het eerst) alle partijen bereid zijn te werken aan luchtverkeersleiding. Dus ook bv. luchtverkeersleiding Nederland. tegelijkertijd is men (te) huiverig om een – desnoods partiële – invoeringsdatum te noemen. En dat is teleurstellend. In een kleine Twitterdiscussie met Richard Schuurman van Omroep Flevoland heb ik er een fles wijn op gezet dat in 2012 minimaal de besluiten maar eigenlijk ook een begin met partiële invoering gemaakt is. En deze fles wil ik zeker gaan winnen !
Donderdag een mooi uithuizige dag. in de ochtend mocht ik tijdens een bijeenkomst van het stedennetwerk G36 als dossiertrekker wonen en corporaties opnieuw laten zien hoeveel zorgen de grote steden zich maken over de effecten van dit kabinetsbeleid als het gaat om wonen en wijken. Met elkaar vullen we de lobbyagenda verder in en blijven we ons in Den Haag zo sterk mogelijk maken voor bijvoorbeeld de investeringscapaciteit van corporaties, het tegengaan van segregatie en het lostrekken van de woningmarkt.
In de middag mocht ik tafelvoorzitter zijn bij het initiatief : De groen versnelling". Met collega-wethouders, vertegenwoordigers van ministeries en ontwikkelaars denk ik een goed debat gevoerd over duurzaam ontwikkelen en hoe we elkaar daar bij nodig hebben. En aansluitend nog samen met gedeputeerde Jaap Lodders met kamerleden gesproken over onze luchthaven en (het tempo van) de voortgang.
Vrijdag en zaterdag was het dan echt feest De opening en open huis van ons stadhuis. Bijna iedereen die ik sprak was zeer onder de inhoud van de nieuwe uitstraling. Weer echt iets om trots op te zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de verbeterde dienstverlening – alle informatie en gemeentelijke diensten onder één dak, het centraal ingevoerde 14-0320 nummer en het Nieuwe Werken.
ook feest was natuurlijk de 27 nationale Oldtimerdag. Na een heel nat begin hielden ook de weergoden zich in en was het een drukke oldtimerdag. Het blijft een evenement dat zorgt voor veel reclame buiten de stad, maar ook heel veel lelystedelingen beleven er een prima dag aan. Met weer een leuke actie van city-marketing, gratis een kaartje groeten uit Lelystad naar je familie en vrienden buiten de stad sturen. een Met plezier heb ik aan het eind van die dag de prijzen uitgereikt