Door Jop Fackeldey op 13 februari 2011

Haagse Perikelen

Een Haags weekje, dat was het in vele opzichten. Dat begon op maandagmiddag, bij de behandeling van de luchtvaartnota in de Tweede Kamer. van belang voor Lelystad. Ik ben blij met het CDA/VVD initiatief om een motie in te dienen waarin de staatssecretaris opgeroepen wordt om nu eens echt werk te maken van luchtverkeersleiding en de luchtzijdige bereikbaarheid van Lelystad Airport. Over de motie wordt dinsdag a.s. pas gestemd, maar er lijkt zich een meerderheid voor af te tekenen. Zijn we er dan / Nee, nog lang niet. De staatssecretaris stribbelde wat tegen en er is al eens eerder een motie van deze strekking niet uitgevoerd. Maar deze motie gaat verder – ook de financiering wordt erbij betrokken – en de indieners zijn vast van plan de staatssecretaris er aan te houden. Voor 15 juni moet hij rapporteren ! In de marge van het overleg uiteraard weer velen gesproken. Over één ding zijn alle betrokkenen het wel eens : er zit iets in d lucht. het momentum is goed en er zijn vele initiatieven. Zo worden ook wij – alhoewel we er niet over gaan – regelmatig benaderd door (luchtvaart)partijen die eens willen horen hoe wij tegen de ontwikkeling aankijken. En daar gaan we natuurlijk graag op in.

Woensdag was het weer den Haag, maar nu voor een informeel overleg met minister Donner. Namens de zgn. G32 (32 grote steden) mocht ik aanzitten bij een ronde tafel overleg over de woningmarkt. Als ik eerlijk ben – daar had ik wel wat meer van verwacht. Partijen zitten nog redelijk vast in de discussie rond de huurmarkt en de hypotheekrenteaftrek. Aan de andere kant, het goede nieuws is dat het gesprek weer op gang komt. Ik heb benadrukt dat we eigenlijk niet kunnen spreken over één woningmarkt, maar dat de verschillen regionaal groot zijn. Dat betekent dat je oplossingen op maat moet verzinnen. ik heb een pleidooi gehouden – evenals mijn college Bosch uit Utrecht – voor het versterken van het investeringscapaciteit van de woningbouwcorporaties, voor het gezamenlijk oplossen van de problematiek van de particuliere woningverbetering en het realiseren van een duurzaamheids/energiefonds om investeringen t.b.v. het verbeteren van de energieprestatie van woningen uit voor te financieren. We zullen zien of iets hiervan de rijks-woonvisie haalt.

Woningbouw was toch een belangrijk thema deze week. Zo hadden we tijdens de raad een goed gesprek over het meerjaren bouwprogramma. Ik ben blij dat er in de oordeelsvormende sessie een stevige discussie plaatsvond over de haalbaarheid van onze bijgestelde prognose. Want er ligt nog steeds een stevige ambitie, waar ik graag voor wil gaan – maar dat kan niet zonder de steun van de raad.

Zo terugkijkend op de week valt soms je oog ook op wat wonderlijk nieuws. in dit geval de brief van de 3 commissarissen over de samenwerking van 3 provincies, als voorschot op de discussie zoals het regeerakkoord die aankondigt. Ik vind dat eigenlijk heel slecht. Iedereen begint Flevoland al vast weer te verdelen. Of het nu gaat om een Randstadprovincie, of groot-friesland of….. Niet doen ! Samenwerken op uitvoering mag altijd, maar laten we nu het signaal afgeven dat Flevoland één en ondeelbaar is, dat we niet meedoen en ons zullen verzetten tegen allerhande modieuze herindelingsdiscussies ! Herindelen moet je doen als het meerwaarde heeft. Het zou een middel zijn tegen bestuurlijk drukte. Die zie ik op veel plaatsen – maar niet hier ! De lijnen in Flevoland zijn kort de samenwerking is effectief. Handen af dus en ophouden met die flauwekul ! dat staat overigens volkomen los van onze actieve participatie in en strategische oriëntatie op de de metropoolregio. Daar ligt voor ons een groot belang. Die samenwerking zoeken we dan ook succesvol op. Daar worden we inmiddels ook volwaardig als lid geaccepteerd, waar we ook de vruchten van plukken. maar dat kan prima zonder herindeling.

Het was een boeiende week. Tussen alle Haagse perikelen door bracht ik een werkbezoek aan Schaap Shipcare. mooi bedrijf om trots op te zijn. Ook was ik bij het Flevopenningengala. 3 Lelystadse genomineerden, helaas geen winnaar. Maar het zijn stuk voor stuk bedrijven om trots op te zijn. we gaan nog veel van ze horen en ik denk dat we er één of twee nog wel eens terug zien bij de nominaties !