Door Jop Fackeldey op 22 april 2011

Het ei is gelegd

Het ei is gelegd. In meerdere opzichten. deze week stond natuurlijk vooral in het teken van de kadernota. Die hebben we dinsdag vastgesteld en donderdagavond aan de pers gepresenteerd. het is een document – of eigenlijk documenten – geworden waar we mee voor de dag kunnen komen. Maar het was niet eenvoudig. Om te beginnen niet omdat er naast een bezuinigingsopgave die er al lag een verlies goed te maken is. In 2010 is er meer dan 9 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot, doordat kosten als gevolg van de economische crisis snel opliepen en inkomsten achterbleven. En dat zet zich ook nog voort in 2011 . dat betekent een extra opgave, om te voorkomen dat we effectief sociaal beleid zouden moeten aantasten.
Die maatregelen hebben we gevonden, met als rode draad: we doen het anders. We laten los waar we als overheid niet meer over gaan, we organiseren het werk effectiever en we brengen de voorzieningen op een acceptabel – maar wel absoluut basis -niveau. Dat betekent bijvoorbeeld het wijkgericht werken anders organiseren en meer overlaten aan de partners, in de woningbouwontwikkeling heldere – maar globale – randvoorwaarden scheppen maar dan niet mee blijven rekenen en tekenen en de organisatie doorontwikkelen tot een organisatie die regie voert en alleen daar zelf uitvoert waar dat niet anders kan. Dat vraagt veel de komende jaren, van ons vraagt dat standvastigheid en sturingskracht, van de organisatie wordt een enorm adaptief vermogen gevraagd en van de gemeenteraad vraagt dat terughoudendheid bij geconstateerde maatschappelijke effecten. Spannend maar nodig. We hebben die uitgangspunten getracht te vangen in 4 V's, die ik verderop samenvat.
Is dit – om maar is paastermen te blijven – nu het ei van Columbus. natuurlijk niet. Maar het is wel een manier om verantwoord te bezuinigen en onze organisatie voor te bereiden op de toekomst. Maar ik realiseer me dat dat heel wat vraagt van onze medewerkers. ook daar moeten we oog en oor voor hebben.
Het is overigens niet alleen bezuinigen. we investeren wel degelijk in de toekomst. door te investeren in city-marketing bijvoorbeeld, in de ontwikkeling van een gemeentelijk werkbedrijf maar ook in het ondersteunen van vrijwilligersorganisatie.
We staan aan het begin van een discussie. Ongeveer tot 5 juli vind die discussie plaats met en in de gemeenteraad, maar ongetwijfeld ook op vele andere plekken. En dat is belangrijk.

er worden ondertussen meer eieren uitgebroed. in veel verschillende overleggen sprak ik afgelopen week over onze luchthaven. langzaam maar zeker zien we op verschillende fronten beweging. dat leidde zelfs tot een publicatie in het haarlems dagblad (zie link) dat er al een eerste maatschappij is die vanaf Lelystad wil vliegen….tenminste als we maar even nachtvluchten toe zouden staan. maar dat gaan we dus niet doen. afspraak = afspraak. ook zonder die nachtvluchten krijgen we de boel we in beweging.

Verder deze week ook veel aandacht voor woningbouw. Zo was er een discussie over de woningbouw in de metropoolregio Amsterdam en was ik aanwezig bij de landelijke slotmanifestatie particulier opdrachtgeverschap in Almere. Inspirerend, veel herkenning en ook wel erkenning voor het feit dat we als Lelystad misschien wat minder opvallen maar met bijvoorbeeld onze CPO's (Collectief Particulier opdrachtgeverschap)behoorlijk vooruitstrevend zijn. Heb daar trouwens uit de mond van professor Len de Klerk het advies van de week mogen noteren: "Denk er eens over, over uw denken. Verknoei uw crisis niet ! " Mooie conclusie.

En tenslotte weer een paar keer trots onze stad mogen laten zien , tijdens een presentatie en aansluitende rondleiding voor de vereniging van grondbedrijven, tijdens een stadstoer voor de bedrijfskring lelystad en tijdens een aantal externe overleggen. Wat is dit toch een mooi vak !