Door Jop Fackeldey op 4 december 2011

Het is een kunst……

Maandag was een vreemde dag. 's-avonds was een ontmoeting met het hele culturele veld gepland over het cultuurbeleid de komende 4 jaar, over de vraag wat kunnen we blijven doen, maar kan of moet niet meer. Met mijn weblog van vorige week in het achterhoofd had ik een mooie rode draad: wat is waarom van waarde. Maar diezelfde maandag werden we opgeschrikt door het bericht over het – toch nog plotselinge – overlijden van Ruud Neerings. Over van Waarde gesproken. Ruud is van grote waarde geweest niet alleen voor de Agora, maar voor het totale Culturele veld in onze stad. Een pionier, die na een moeilijke periode weer volop bezig was terug te komen. het is hem niet gegeven. We hebben hem tijdens de bijeenkomst met een moment stilte herdacht. Maar het blijft – uiteraard in de eerste plaats voor Truus en de kinderen – een enorm gemis.
Het had natuurlijk effect op de bijeenkomst, maar misschien zelfs wel een beetje in positieve zin. Met 35 vertegenwoordigers van het veld hadden we rijke gesprekken over kunst en cultuur. Er was ook een glasheldere oproep die breed gedragen werd: als er verder bezuinigd moet worden op kunst en cultuur, ga daar dan vooraf over met ons in gesprek. Laat ons in dat proces participeren. Die oproep heb ik uiteraard in mij oren geknoopt !
Er was gelukkig ook goed nieuws als het gaat op kunst en cultuur. Zo hoorden we dat Deventer, Lelystad, Tilburg en Zaanstad zijn genomineerd voor de BNG Prijs
Beste Amateurkunst Gemeente 2012. Deze amateurkunstprijs is een stimulans
voor gemeenten om de lokale amateurkunst optimaal te laten groeien en bloeien
en wordt sinds 2011 jaarlijks uitgereikt. Het juryrapport gaf als reden aan: Lelystad anticipeert met het gemeentelijke beleid op de actuele maar ook toekomstige ontwikkelingen, zoals vergrijzing en nieuwe vormen van amateurkunst. Voor de Week van de Amateurkunst 2012 heeft Lelystad een enthousiast team met stevige ambitie.
Fijn – en met dank en complimenten aan de Kubus – dat deze nominatie binnen is. Op woensdagavond ben ik op werkbezoek geweest tijdens een werkavond van de Lelystadse Amateur Kunstvereniging. Een van de vele verenigingen waar – in dit geval zo'n 50 leden – zichzelf ontwikkelen en mooie dingen maken. En om het rijtje vol te maken, zaterdag was er de opening van de tijdelijke kunstexpositie kerst en carry. . Hier kun je niet alleen rondkijken, maar al het getoonde moois ook kopen. de expositie ruimte staat vol met origineel en spannend werk van jonge vormgevers en kunstenaars voor een vriendelijke prijs. Met onder andere keramiek, schilderijen, etsen, illustraties, sieraden, tassen, knuffels en gadgets. Kerst & Carry: zoals de site vermeldt: dé plek om uw kado’s voor de feestdagen te kopen, of iets uit te zoeken voor uzelf natuurlijk! Tot kerstavond kunt u komen kijken en kopen. Dit jaar is Kerst & Carry voor het eerst in Lelystad. Op een nieuwe plek in het pand van de oude RAF gevestigd ! En om niet te vergeten, dinsdagavond privé genoten van Nathalie Baartman in de Agora. Heerlijk gelachen.
Maar het gewone werk ging natuurlijk ook door, achter de schermen met de pogingen om het Aviodrome te behouden, maar ook overleggen over de luchthaven en het aanstaande Alders-advies en een boeiende bijeenkomst in Amsterdam over het bevorderen van toerisme in de mteropoolregio. daar hebben we nog wel een opgave liggen.
Maar in mijn gedachten overheerste kunst en cultuur deze week, met een lach en een traan…..