Door Jop Fackeldey op 20 maart 2011

Het leven is kiezen….

Het leven is kiezen. Dat is natuurlijk altijd zo, maar werd deze week wel weer eens heel duidelijk. Bijvoorbeeld omdat we inmiddels met elkaar indringend – de hele dinsdag werd er voor uitgetrokken – de discussie voeren over de kadernota en daarmee de contouren van de begroting 2012. Het is een ingewikkelde balans die we zoeken; een sluitende begroting, handhaven van effectief sociaal beleid, geen lastenverhoging en war mij betreft ook investeren in en voor de toekomst. we hebben flinke stappen gezet, maar we zijn er nog zeker niet. Komende drie weken gaat het er om !

Ondertussen gaat et dagelijkse werk uiteraard gewoon door. Zo hadden we deze week de première van de korte fil Uit water van Fana Richters. Ik was ondde de indruk. kijk zelf op youtube of volg de link. Fana had tijdens het Nederlands filmfestival voor Scholieren het online filmfestival gewonnen. De prijs was het onder begeleiding van Eddy Terstall maken van een korte film "over' Lelystad. Ik was onder de indruk. dat iemand die Lelystad helemaal niet kent de stad zo mooi weet te vangen.Ook hier was kiezen de rode draad. maak aar eens 3 minuten film uit uren materiaal…..

Naast alle overleggen – zo was ik bij het ministerie van I&M voor bestuurlijk overleg ver onze luchthaven – was er deze week ook tijd voor een werkbezoek. Samen met de meest betrokken medewerkers zijn we een middag op bezoek geweest bij de gemeente Zwolle, om uit te wisselen hoe zij en wij bezig zijn met het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening. Het was goed om te constateren dat we tegen dezelfde problemen oplopen en dat het een meerwaarde heeft om oplossingen uit te wisselen. zo was ik onder de indruk van de wijze waarop Zwolle er voor zorgt dat wie het centrale nummer belt in 80% van de gevallen meteen het goede antwoord krijgt. Een uitdaging als ons klantcontactcenter vanaf juni ook operationeel wordt. Veel tips mee kunnen nemen. maar is ben dan toch ook wel weer trots als ik vergelijk hoe ver onze mensen al zijn als het gaat om he terugdringen van wachttijden en verbeteren van de service in de stadswinkel.

Vrijwilligerswerk is ook een kwestie van kiezen. Tijdens NL-doet nam ik met leerlingen van de SGL deel aan een flash-mob, een aantal acties in het openbaar om aandacht te vragen voor het belang van vrijwilligerswerk. Ludiek bedacht !

O ja, en voordat ik het vergeet: gekozen werd er uiteindelijk ook in Flevoland, na hertelling bleef de uitslag ongewijzigd. ik ga het niet meer hebben over de idiotie van het stemmen met het potlood….. benieuwd hoe uiteindelijk de collegesamenstelling en het collegeprogramma wordt in de provincie. we volgen het op de voet !