Door Jop Fackeldey op 14 juli 2012

Ik woon, jij woont, wonen wij ?

Een deel van Nederland is al met vakantie, maar zover is het bij ons nog niet. En zo met de vakantie in zicht wordt er nog hard gelopen. Zo hadden we een prima raadsvergadering, waarin we ook kaders voor het masterplan stadshart 3.0 meekregen. Kaders waarmee ik prima uit de voeten kan. Ongeveer tegelijkertijd verscheen een artikel over ons stadshart in de vakpers. Ik voeg het bij. Het geeft hoop.
Verder veel wonen deze week. Namens de G32 mocht ik ons position paper wonen presenteren. Dat leidde onder andere tot een interview in de Volkskrant, dat ik onder de titel “scannen’ ook bijgevoegd heb. waar gaat het om ? Het is zomer 2012 schreef ik; maar de volkshuisvesting in Nederland is in een strenge vorstperiode beland. De koopmarkt ligt stil, er is geen doorstroming meer van huur naar koop; de nieuwbouw ligt bijna stil waardoor vele bouwbedrijven failliet gaan en de corporaties schuiven hun investeringsprogramma’s noodgedwongen op de lange baan.
Quick wins om de markt in beweging te krijgen zijn wel zo’n beetje uitverkocht.

Heeft Nederland de handdoek in de ring gegooid?
De vier partijen: AEDES, de Woonbond, de Vereniging Eigen huis en de NVM in ieder geval niet. Het is hun gelukt om hun directe eigen belang opzij te schuiven en met een gezamenlijk plan te komen: Wonen 4.0.

Een integraal pakket aan maatregelen dat op de lange termijn een gezondere woningmarkt, welvaartswinst en stabielere economie tot gevolg heeft.
Knap werk! Het is de overheid niet gelukt.

Natuurlijk zal het maatregelenpakket groepen burger en partijen pijn doen. De hypotheekaftrek wordt aangepakt. Maar de meeste burgers in Nederland weten al lang dat het huidige systeem niet meer houdbaar is. De meeste politieke partijen ook. Het taboe hypoheekaftrek wordt is bijna alle verkiezingsprogramma’s aangepakt. De huren zullen ook stijgen. Maar de kwetsbare groepen worden beschermd.

Het mooie van het plan is echter dat de gelden in het volkshuisvestingsysteem blijven. En dat is hard nodig want de G 32 hebben berekend dat de totale investeringsopgave voor de G32 de komende 10 jaar ca. 37 miljard bedraagt. Dit is 3,7 miljard per jaar. Het gaat daarbij om 230.000 arbeidsplaatsen (23.000 per jaar), waarvan 70 procent voor lager tot middelbaar opgeleiden. Van het totaal is aangegeven dat 64 procent prioritair is. De G32 hebben hun investeringsambities in de afgelopen jaren met gemiddeld 35 procent bijgesteld (ten opzichte van 2010). Toch is er nog steeds een tekort van 20 procent op de broodnodige investeringen.. Dit staat in het Position Paper van de G 32 dat we donderdag 12 juli hebben gepresenteerd.

Het Stedennetwerk G32 wil samen met het Rijk en maatschappelijke partners actief werken aan de hervorming van de woningmarkt. Natuurlijk zullen we nog vele apen en beren op de weg tegenkomen, maar dat mag geen excuus zijn om met vorstverlet te gaan.

Dat doen we in Lelystad in ieder geval niet. Het kwam dan ook mooi uit dat we juist deze week weer 2 mooi (collectief) particuliere initiatieven aan ons woonpalet mochten toevoegen: Prijswonen en Kubuswonen..

Maar er was meer goed nieuws. Lelystad – De economie van Almere-Lelystad is in 2011 harder gegroeid dan de economie in de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Ook in 2012 en 2013 blijft de economie van Almere-Lelystad naar verwachting sneller groeien. Dat zijn de belangrijkste conclusies voor Almere-Lelystad uit de Economische Verkenningen Metropoolregio Amsterdam 2012 die donderdag zijn gepresenteerd in Zaanstad.

De economische groei van Almere-Lelystad was 1 tot 2 procent hoger dan de groei in de rest van de Metropoolregio Amsterdam. In vergelijking met de Nederlandse economie was dit groeiverschil nog groter. In 2012 wordt een lichte groei van 0,75 procent in de Metropoolregio Amsterdam verwacht, terwijl de Nederlandse economie krimpt. Voor Almere-Lelystad wordt in 2012 een groei van het bruto regionaal product van 3 procent verwacht.

Tijdens de presentatie van de publicatie gaf hoogleraar economie Henri de Groot aan dat de groeikracht van Metropoolregio Amsterdam veroorzaakt wordt door de heterogene samenstelling en de internationale oriëntatie van de economie. Hij plaatste ook een kanttekening. Zeker in de vergelijking met andere Europese stedelijke regio’s is het noodzakelijk dat de Metropoolregio investeert in de internationale oriëntatie, aldus De Groot.
Dit is een goed bericht in deze tijden van economische crisis. Natuurlijk voelen we overal de gevolgen ervan, ook in Lelystad. Maar blijkbaar kunnen we ons er met het type bedrijvigheid dat we huisvesten relatief goed aan onttrekken. Ook de vooruitzichten zijn gunstig. De sectoren groothandel, industrie en vervoer en communicatie, maar ook de luchtvaartsector zijn de trekpaarden die leiden tot het relatief gunstige beeld. Laat Lelystad daar nu de komende jaren precies op inzetten.