Door Jop Fackeldey op 24 juli 2011

In beweging

Er is veel in beweging. natuurlijk (ook) letterlijk, met de Nijmeegse Vierdaagse. Samen met dochter e.a. even er tussen uit geweest om in mijn geboortestad 2 avonden de vierdaagsefeesten mee te feesten.Wat een evenement. Heb genoten van de sfeer en de muziek. Over beweging gespreoken, deze laatste tour week was ook genieten. gek idee, andere jaren was ik altijd wel bij een paar etappes of in parijs te vinden, maar dat paste dit jaren even niet. Maar ook via de TV is het genieten van heroiek, ploegenstrategie en pech en geluk….
Maar los van die letterlijke beweging gebeurt er ook in ons Lelystad zo vlak voor de vakanties uitbreken nog van alles. Zo werd op maandag door het bedrijfsleven aan 2e kamerlid Maarten Haverkamp, gedeputeerde Jaap Lodders en ondergetekende een rapport aangeboden waarin een groep (potentiële) investeerders voorrekent dat er voor onze luchthaven een haalbare businesscase mogelijk is, en dat ze daar voor 10 miljoen bereid is – onder voorwaarden – mee in te investeren. dat is een erg belangrijk signaal. Eigenlijk staan alle signalen nu op (licht)groen, technisch kan luchtverkeersleiding snel, de luchtruimproblematiek lijkt oplosbaar en er lijkt sprake van een haalbare businesscase. Dus nu vole kracht verder om diekansen te gaan benutten. Onder andere daarvoor was ik afgelopen week ook weer samen met jaap in Den Haag, want nog niet alle kamerleden zijn met vakantie….
Waar ook beweging in zit was de BIZ-stadshart, het creëren van een bedrijven investerings zone, waarin alle ondernemers bijdragen aan activiteiten in e voor het stadshart. Een prima initiatief, dat we als gemeente graag steunen. Daarover tekenden we afgelopen vrijdag een overeenkomst.
En waar beweging in blijft, zijn de prijzen. Dit keer viel ons theaterRestaurant Applaus in de prijzen, Ze won De Groene Vork 2011, de prijs voor het beste theaterrestaurant. Dit valt deze week te lezen in het dubbeldikke zomernummer van onafhankelijk weekblad De Groene Amsterdammer. De Groene Vork is een tienjaarlijkse prijs, die De Groene Amsterdammer in het leven heeft geroepen om in de kunstjournalistiek meer aandacht te genereren voor de kwaliteit van theaterrestaurants. Dat is hoogst noodzakelijk meent de jury: ‘Als theaterbezoek een totaalbeleving wordt, is het dan niet logisch dat niet alleen de voorstelling belangrijk is, maar ook de culinaire omlijsting van een avondje uit?’ En dan is het super dat Applaus daarin de beste van Nederland blijkt. daar hebben we ze van harte mee gefeliciteerd !
Tenslotte aandacht voor wonen. met een groep medewerkers zijn we op werkbezoek geweest bij een aantal CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) in Noord-Holland. ervaringen en ideen uitgewisseld, maar ook geconstateerd dat we het Zo gek nog niet doen, maar dat te weinig uitdragen. Aan de bak dus !
Ondertussen blijf ik me wel zorgen maken over de woon-toekomst. Zo sprak ik afgelopen week met het centraal fonds volkshuisvesting over de positie van centrada, maar ook over de corporaties in het algemeen. Corporaties en gemeenten zijn als het gaat om stedelijke vernieuwing samen bewezen succesvol, maar hebben daar wel hebben geld voor nodig. Het gaat mede daardoor goed met de steden. Ten minste als je naar de bevolkingsgroei over 2010 kijkt. Het CBS meldt in een persbericht van 11 juli jl. dat de grote steden sneller dan gemiddeld zijn gegroeid, met name Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Ook vrijwel alle andere 31 overige grote steden groeiden. In totaal vond ruim 70 % van de bevolkingsgroei in 2010 in de steden plaats. Alleen Emmen, Heerlen, Hengelo (O) en Sittard- Geleen krompen licht. Het is niet verwonderlijk dat het gemeenten dicht bij de grenzen zijn die krimpen en steden in de Randstad en veelal centrum- gemeenten groeien. Daar is immers het onderwijs voor de jongeren en werkgelegenheid en voorzieningen voor ouderen. Anders gesteld: de steden zijn de motor van de economie en moeten ook voor werk, woningen, zorg en voorzieningen zorgen. Dat hebben ze afgelopen jaren met succes gedaan, mede met alle inspanningen gericht op stedelijke vernieuwing en aanpak van de wijken.

Daarom pleit ik namens de G 32 in onze eerdere reactie op de woonvisie van minister Donner voor voortzetting van de stedelijke vernieuwing; omdat de aanpak effectief is gebleken maar nog niet af is; omdat stedelijke vernieuwing onlosmakelijk hoort bij stedelijke ontwikkeling en economische groei. Ook het rijk vragen wij een steentje aan bij te dragen. Maar wat gaan de corporaties doen? De minister biedt corporaties in een aantal regio’s de mogelijkheid om hun huren te verhogen middels de verhoging van WWS punten in de gebieden met een gespannen markt en dus hoge WOZ waarden. Maar daar hebben we in lelystad niets aan, terwijl het in het centrum van Amsterdam kan dat leiden tot een bijna volledige liberalisatie van het corporatiebezit. Corporaties worden door de aangespoord om meer woningen te verkopen. Ook dat biedt perspectief voor diezelfde corporaties. Maar in andere regio’s met een meer ontspannen markt – zoals Lelystad – zijn er geen kopers voor die corporatiewoningen en kunnen de huren niet omhoog. Gaan de corporaties met elkaar het gesprek weer aan om dit probleem samen met gemeenten te tackelen of vaart ieder zijn eigen koers om de zorgen dat de financiën weer op orde zijn. dat is het debat dat we komende maanden met zowel de minister als met Aedes (de koepel van woningbouwcorporaties) gaan voeren.

Maar eerst (bijna) vakantie. Dat betekent ook dat ik deze site even niet meer iedere zondag bijwerk, maar zo af en toe als de actualiteit er aanleiding voor geeft. Vanaf 28 augustus ben ik er weer iedere week !