Door Jop Fackeldey op 7 april 2012

In een rijdende trein

het is echt de week van de rijdende trein. Letterlijk, want met dagen Den Haag en een dag Den Bosch en Nieuwegein heb ik in ieder geval veel trein gezien. dat is prettig, want je kunt lekker werken. We hadden met een zevental wethouders rond het thema wonen een conference call opgezet. Gaat ook prima in de trein. Totdat je op woensdag het vodafone-gebied voorbij Schiphol in rijdt. weg verbinding. Je weet meteen weer hoe het vroeger was….. en dat voelt toch niet prettig..
in den Haag gelukkig veel afspraken kunnen combineren. Zo was er een VNG-commissiebijeenkomst over de omgevingswet die op stapel staat. vanuit het stedennetwerk G34 bereiden we samen met de VNG een reactie voor. Het is nogal iets dat er op stapel staat. het klinkt mooi, alles wet en regelgeving mbt de gebouwde omgeving onder één dak. Maar dan moet het ook wel echt transparabnter voor de burger worden, leiden tot procedureverkorting en een halt toeroepen aan een onmatige vorm van juridisering. Ik ben er nog niet zo zeker van dat die nieuwe wet dat meebrengt. Maar gelukkig zullen we het er nog vaak over hebben.
En verder goede gesprekken met verschillende kamerleden over het Alders-advies, over de woningwetbehandeling van volgende week, over de positie van corporaties en ook specifiek over de problematiek van de particuliere woningverbetering en de noodzaak voor Den Haag (rijk of centraal fonds) om daarin ook ten opzichte van Lelystad haar verantwoordelijkheid te nemen. Samen met gedeputeerde Jaap Lodders hadden we een buitengewoon zinvol gesprek met de Directeur Generaal Mobiliteit ook over onze luchthaven, de 3e afslag aan de A6 en over de steun voor Flevokust. Stapje voor stapje gaan we de goede kant op.
Over rijdende trein gesproken, als vervanger van Wout Jansen mocht ik een overzicht van beschermde diersoorten in Lelystad in ontvangst nemen. Het is eigenlijk heel bijzonder, maar wij realiseren ons dat nauwelijks, hoeveel beschermde dieren en planten er in de natuur om ons heen en in de stad zelf leven. Door een slim systeem waarin onze eigen inwoners de eigen waarnemingen centraal doorgeven hebben we daar een mooi beeld van, maar merk je ook dat veel mensen echt betrokken zijn bij stad en natuur. Leuk !
Donderdag was een spannende dag. In de ochtend voor het eerst de "fysieke pijler" van het stedennetwerk G34 voorgezeten. Is tenslotte een groep bestuurders met allemaal een geldingsdrang die wel herkenbaar is 🙂 ; en in de middag en avond de uitreiking van de NRW-jaarprijs. daaraan vooraf gingen een aantal inspirerende lezingen en discussies over de ontwikkeling van winkelcentra in Nederland, over de invloed van internet en over het benutten van kansen. Ook hier was de centrale boodschap: maak van je centrum een aantrekkelijk verblijfsgebied, waar je komt voor meer dan boodschappen. dan blijft men wel komen.
De promesse was genomineerd. Net niet gewonnen. Maar wel een nominatie om trots op te zijn. Ik hoop dat we het filmpje binnenkort kunnen laten zien. Een een mooie aanleiding om met de vele aanwezige ontwikkelaars en brancheorganisaties / grootwinkelbedrijven het gesprek over de propositie van Lelystad aan te gaan. Want dat is hard nodig. Zo moesten we deze week bekend maken dat (ook) het Agoradek voorlopig niet herontwikkeld wordt. jammer, maar er was geen houden aan. weliswaar gaat centrada de woningen grondig renoveren, maar toch, een echte kwaliteitsverbetering is nu de parkeergarage ook nog een jaar of 10-15 moet blijven staan moeilijk, maar niet onmogelijk.
En zo zat een korte maar intensieve week er op. Op vrijdag nog even op de foto geweest bij de toeristische ambassade van Lelystad, alweer zo'n leuk idee van de bevlogen Lelystadse ondernemers Arie en Irma v.d. Mee. Je moet toch wat als je voor het tweede jaar (eerst Arie, nu Irma) ambassadeur van toeristisch Flevoland bent geworden.
En tenslotte, naast al het leeswerk voor de komende week, bij de uitzending op locatie bij Max geweest. Leuk dat ze dat iedere eerste zaterdag van de maand doen. Was een mooi kwartiertje waarin weer tal van onderwerpen voorbij kwamen.