Door Jop Fackeldey op 10 februari 2013

Investeren

Een week waarin de crisis zich van twee kanten liet zien, dat was het. Zowel de economische crisis als de crisis op de woningmarkt. er kwamen en komen steeds meer berichten naar buiten over het effect dat de verschillende maatregelen hebben op de corporaties. ook in de landelijke politiek is dat doorgedrongen. Al weer meer dan een week geleden sprak ik daarover in Den Haag met verschillende kamerleden met het oog op het debat in de kamer afgelopen donderdag. Ik besefte toen nog niet dat het CDA daarbij het debat zo op scherp zou zetten. En eerlijk is eerlijk, ik ben er blij mee. het maakte wel dat we als stedennetwerk onze eigen denklijn – heffen om te investeren – versneld naar buiten moesten brengen. Voor onze steden is het van belang dat corporaties kunnen blijven investeren, zowel in hun woningen als in de leefbaarheid. Kerngedachte bij de switch van heffen naar investeren is, dat het mes aan twee kanten snijdt; de corporaties kunnen blijven investeren en de taakstelling voor het rijk wordt behaald. Voor wie meer wil weten heb ik een link naar het persbericht en onze brief aan de minister bijgevoegd. en nu volop de lobby voortzetten komende weken. We moeten de investeringscapaciteit van zowel gemeenten en woningbouwcorporaties op orde houden. Een beetje zuur is daarbij wel dat ik helaas Lelystad vaak als voorbeeld kan gebruiken. Want hier hebben we de afgelopen jaren kunnen investeren in bijvoorbeeld de zuiderzeewijk, eigenlijk nog veel te weinig. Maar je kunt aflezen wat er gebeurt als corporaties gedwongen worden woningen te verkopen en zeker als dat gebeurt in ook in stedebouwkundig opzicht kwetsbare wijken. Dat kun je alleen door een gezamenlijke inspanning weer recht krijgen. Een – hopelijk niet het laatste – voorbeeld daarvan overigens mochten we vrijdagmiddag laten zien aan de Eem, Vecht, Keteldiep in de woningen van Centrada. Daar is fors geïnvesteerd door sloop-nieuwbouw toe te passen. Ik ben erg blij met deze investering van Centrada in de Zuiderzeewijk. Zeker in deze economisch onzekere tijden geen vanzelfsprekendheid. De Zuiderzeewijk is de oudste wijk van Lelystad en alleen al daarom een bijzondere wijk. Een wijk die de aandacht verdient! immers, de eerste woningen van Lelystad staan in deze wijk en behoren dus tot de oudste van Lelystad. Een deel ervan voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd qua woongenot en energiezuinigheid. Centrada heeft al veel geïnvesteerd in de Zuiderzeewijk, waardoor de meeste huurhuizen nu weer helemaal up to date zijn, zowel qua aanblik als energiezuinigheid. Op deze plek heeft Centrada gekozen voor sloop/nieuwbouw ipv renovatie. Op de plaats waar de 24 oude woningen stonden, staan nu 24 prachtige nieuwe, GROTERE en ZEER ENERGIEZUINIGE woningen. Door al deze investeringen krijgt de wijk een positieve inpuls, de uitstraling van de wijk is sterk verbeterd en met dit stukje nieuwbouw wordt de bebouwing ook nog eens diverser. Leuk om te weten is dat het merendeel van de bewoners (13 van de 24) wilde heel graag terugkeren naar de nieuwe woning. Zij hebben in de tussentijd in een wisselwoning gewoond. Dit geeft aan dat een groot deel van de bewoners zeer gehecht is aan de wijk/buurt en er met plezier woont. Ik heb ter plaatse Centrada en de bewoners gefeliciteerd met dit prachtige resultaat.
Er was nog meer goed nieuws. Afgelopen vrijdag mocht ik samen met notaris Fenneke Koster-Joenje de laatste paal slaan ten behoeve van het nieuwe kantoorpand van de notaris aan de Middendreef. Ik vind het getuigen van lef en vertrouwen dat ze in deze economische omstandigheden die stap zet. Sinds december 2004 is ‘De nieuwe notaris’ gevestigd aan De Schans in Lelystad. Ik ben blij dat nu de laatste kavel aan de Middendreef wordt ingevuld.
Tegelijkertijd kunnen we – hoezeer ik ook beloofd heb me vooral te concentreren op goed nieuws – niet negeren dat veel bedrijven het moeilijk hebben. heel veel ondernemers schrikken van de omzetteruggang die ze bv. over de maand januari constateren. En dat een bedrijf als Holland Composites – een prachtig innovatief bedrijf dat afgelopen december nog genomineerd was voor de BKL-trofee – als gevolg van de stagnatie in de bouw failliet gaat is heel erg schrikken. En dat brengt me weer terug bij het begin van deze blog: we moeten de (woning)bouw weer aan de gang krijgen. dat is voor de hele economie van groot belang. Dus: als er dan toch een heffing bij corporaties plaatsvindt: gebruik die om te investeren.
PS Er was nog veel meer deze week: een bijeenkomst Slimme steden met boeiende info over open data en de toepassing daarvan, Flevolandse bestuurdersbijeenkomst en een goed regionaal gesprek over wonen, 3 leuke nieuwe initiatieven voor het stadshart en nog veel meer. dat komt een volgende keer wel weer.