Bomans, van wie het titel-citaat is, vatte het mooi samen: we maken nu onze geschiedenis. En dan hebben we dat het afgelopen jaar niet slecht gedaan ! 2017 was echt een topjaar: De gemeente Lelystad heeft in 2017 bijna 40 hectare bedrijfsgrond verkocht. Ik maakte de cijfers bekend tijdens het nieuwjaarsgala van de Bedrijfskring Lelystad (BKL).
De markt is in 2017 echt aangetrokken.‘En nu al weten we dat die lijn zich in 2018 gaat doortrekken. Er staat nu al voor 11,5 ha. aan reserveringen uit die in 2018 tot daadwerkelijke grondtransacties leiden. De verkoop van grond aan Inditex voor de bouw van een grootschalig distributiecentrum op bedrijventerrein Larserpoort, onderdeel van het Lelystad Airport Businesspark, was voor Lelystad in 2017 de belangrijkste en grootste klapper. Een verkoop overigens die door Lelystad Airport Businesspark gerealiseerd werd. Inditex neemt in één keer 35 hectare af. Op andere bedrijventerreinen werd in totaal 4,4 ha. verkocht. Daarbij zit o.a. de afname van grond door logistiek dienstverlener Kloosterboer die op industrieterrein Oostervaart een groot vrieshuis bouwt. Ook werd aan bestaande bedrijven grond verkocht voor uitbreiding van hun vestiging, zoals onderhoudsbedrijf voor windturbines Certion, schuimproducent Uxem en motoronderdelenbedrijf CMS. En ook dat zijn mooie cijfers. En nog mooier is: het staat niet op zichzelf. We constateren een toenemende interesse en aanvragen van bedrijven om informatie over vestigingsmogelijkheden in en nabij Lelystad. Dat heeft te maken met de uitbreiding van de luchthaven, de steeds beter wordende bereikbaarheid en de ligging van Lelystad zowel ten opzichte van de Metropoolregio Amsterdam waar we deel van uitmaken als ten opzichte van het noorden en oosten van het land. Zo sta je, dankzij de Hanzelijn, binnen een halfuur in Zwolle.Ook de aanleg en ingebruikneming eind 2018 van binnenvaarthaven Flevokust betekent een stimulans voor de ontwikkeling van Lelystad als logistiek centrum. Ik verwacht dat Lelystad, samen met Almere, als deelregio binnen de MRA binnen afzienbare tijd gaat behoren tot de toptien van logistieke hotspots in Nederland. Lelystad heeft in 2017 in totaal 17 ha. grond voor woningbouw verkocht. Ook op dit vlak profiteert de hoofdstad van Flevoland van de aantrekkende markt. In totaal zijn 179 nieuwbouwwoningen opgeleverd, een groeiende lijn die zich in 2018 zal doorzetten gelet op de ruim 400 reeds afgegeven bouwvergunningen, die het komende jaar naar verwachting grotendeels zullen worden geëffectueerd.
Natuurlijk ging het ook over de luchthaven. Tijdens de avond in het Agora theater maakte voorzitter van de BKL, Dirk Jan Verdoorn, ook nog een statement. In zijn toespraak had hij het veel over de uitbreiding van Lelystad Airport en het belang dat die in april 2019 opengaat. Daarnaast vroeg hij alle 800 aanwezigen een papieren vliegtuigje te vouwen en dat richting het podium te gooien. Op die manier wil de Bedrijfskring laten zien dat zij achter de opening in 2019 staat. Ik heb gezegd dat als we vasthouden aan een zorgvuldig proces de minister de routes vast zal stellen en daarmee het laatste puzzelstukje van 30 jaar puzzelen legt. Ik blijf daarbij wel aantekenen dat wat mij betreft zorgvuldigheid boven snelheid gaat. Maar daarvoor is wel nodig dat de voorstanders zoals verenigd in Lelystad airport moet door samen met ons blijven hameren op het economisch belang en dat ook voorstanders recht hebben op een betrouwbare overheid die haar afspraken nakomt. Dan heb ik er alle vertrouwen in dat op 1 april 2019 de eerste 737 of ander groot vliegtuigtype vertrekt naar zijn vakantiebestemming.
Zo was het BKL-gala de finale van een boeiende eerste werkweek. Met veel nieuwjaarsbijeenkomsten (van de Schipholgroep tot de Provincie-Noord-Holland tot bedrijfsbijeenkomsten) en uiteraard veel discussie. Samen met de burgemeester was er tijd voor een bedrijfsbezoek aan Intersnack, ik mocht prijzen uitreiken bij opnieuw een fantastische kartbeurs en we hadden bij boer Kok onze eigen bedrijvenbijeenkomst. De vraag die nu natuurlijk veel vaker gesteld wordt is waar ik nu het meest trots op ben en wat ik ga doen na de verkiezingen. 2 Moeilijke vragen:. Aan de ene kant is er een concreet lijstje (Lelystart gestart, Aviodrome gered, Cantine verplaatst, Hurkende man gerealiseerd, Zorgplint in de Warande gerealiseerd, en niet te vergeten Inditex binnengehaald en de luchthaven te vuur en te zwaard verdedigd. En dan vergeet ik nog heeeel veel. Tegelijkertijd, daarin heb ik een rol, maar die kan ik alleen maar spelen dankzij een intensieve samenwerking met vele anderen. Zonder LAB was Inditex hier nooit gekomen. Maar het heeft er wel allemaal toe geleid dat lelystad veel beter en veel positiever op de kaart staat. En daar ben ik denk ik het meest trots op. En wat ik ga doen ?Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb eigenlijk nog geen idee. 1 ding is zeker, ik heb mijn hart aan de stad verpand, dus ik ga hier niet weg. Ik zal zeker mijn bijdrage aan de stad blijven leveren, op een andere manier en zonder mijn opvolgers voor de voeten te lopen. En wat ik ga doen…..ik ga het meemaken. Voorlopig eerst maar elke week weer opnieuw vol aan de bak: Voor Lelystad !