Joplog: twee werkelijkheden

Door Jop Fackeldey op 17 december 2017

Het was een merkwaardige week.  Aan de ene kant meer dan volop in de running met de perikelen over onze luchthaven (waarover zo meer), aan de andere kant begon deze week het grote terugkijken en afsluiten. Zo mocht ik deze week in het programma “over Flevoland gesproken“terugkijken op 11 jaar wethouderschap. 9 minuten is natuurlijk veel te kort, maar ik vind het wel een aardig item geworden. Maar ik hoor graag uw reactie. Het item staat hier. En er was meer. Voor mij voor de laatste keer hebben we met de huurdersorganisatie HVOB en Centrada hebben prestatieafspraken gemaakt. Een proces waar we met tevredenheid op terug mogen kijken. De handtekeningen onder de overeenkomst zetten we tijdens een voor de bewoners van het nieuwbouwproject Kwelder georganiseerd opleverfeest.  Naderhand onthulden we een naambord voor het nieuwe wooncomplex. Cor Fokkink voorzitter HVOB, Martine Visser, directeur Centrada en wethouder Jop Fackeldey van de gemeente Lelystad met de presentatieafspraken 2018 in de handVoorop bij de prestatieafspraken staat de zorg om in Lelystad nu en in de toekomst voldoende betaalbare en kwalitatief goede sociale huurwoningen te hebben voor mensen die voor een woning afhankelijk zijn van woningcorporaties. De afspraken gaan over onder meer de verdeling van de beschikbare sociale huurwoningen (ook aan urgent woningzoekenden), het aantal en de kwaliteit van de huurwoningen, de betaalbaarheid, zorgvoorzieningen in en aan de woning, stedelijke vernieuwing en leefbaarheid, energie en duurzaamheid van de huurwoningen. Belangrijk in de afspraken voor 2018 is de nieuwbouw van sociale huurwoningen in Lelystad. Centrada gaat op verschillende plekken in de stad nieuwe woningen bouwen voor een betaalbare prijs. Door deze nieuwbouw hopen de partijen dat de wachttijden voor sociale huurwoningen in Lelystad niet verder oplopen. Zo gaat Centrada binnenkort starten met de bouw van 24 driekamerappartementen en 7 eengezinswoningen in de wijk Kempenaar 15, op de plek waar vroeger basisschool ‘De Springplank’ heeft gestaan (Kempenaar 15). De te bouwen eengezinswoningen zijn extra energiezuinig en worden zonder gasaansluiting gerealiseerd.

De in oktober 2017 opgeleverde nieuwbouw aan de Kwelder maakte deel uit van de afspraken voor 2017. Het project van Centrada in de Atolwijk, vlakbij multifunctioneel centrum Atolplaza, bestaat uit diverse woonvormen met aanbod voor verschillende doelgroepen. De bewoners kunnen gebruik maken van een gezamenlijke binnentuin. Er zijn zeven eengezinswoningen, waarvan er twee geschikt zijn gemaakt voor kamerbewoning door maximaal 4 bewoners per woning. Deze kamers zijn specifiek bestemd voor jonge asielzoekers met een verblijfsvergunning. Daarnaast zijn er 22 appartementen, waarvan een deel wordt verhuurd aan jongeren tot 23 jaar en een deel aan één- en tweepersoons huishoudens van 23 jaar en ouder. De kamers en appartementen kunnen in de toekomst worden samengevoegd tot eengezinswoningen, als blijkt dat daar dan behoefte aan is.

Wethouder Jop Fackeldey en Centrada-directeur Martine Visser onthullen het naambord van het nieuwe wooncomplex De Kwelder

Er was meer terugkijken. We sloten samen met de vrijwilligers die het afgelopen jaar hebben geholpen bij de verschillende activiteiten van 50 jaar Lelystad, dat jubileumjaar af. Een jaar met vele hoogtepunten ! We bedankten de vrijwilligers voor hun bijdrage en geweldige inzet aan dit fantastische jubileumjaar. Zij kregen allen het speldje van Lelystad uitgereikt, een speciaal goudkleurig exemplaar. Onder het genot van een hapje en een drankje konden we ondertussen genieten van alweer de derde editie van de LichtjesParade.

En ondertussen ging de actualiteit knalhard door. Ik heb het dan vooral over alle berichtgeving over onze luchthaven. Ik ben ontzetten blij met de acties die voorstanders deze week ontketend hebben. Op hun website zie je hoe groot de steun is. Ik ben daar blij om. Het werd tijd dat ook deze geluiden aandacht kregen. Zelf zijn we natuurlijk op alle fronten (ook) hard bezig om de argumenten om de ontwikkeling niet te stoppen onder de aandacht van oa. de kamer en de media te brengen. Daartoe hebben we die argumenten nog ene keer op een rijtje gezet. Voor de liefhebber: hier vindt U een overzicht.

En zo vloog er weer een week voorbij. Nog een week te gaan voor het kerstreces. Een spannende week……