Door Jop Fackeldey op 30 september 2012

Kansen zien

De week begon heel bijzonder. ik mocht aanwezig zijn in Lisse, in de Almeerse delegatie, waar bekend gemaakt werd wie over 10 jaar de Floriade mag gaan organiseren. Inmiddels weten we het: die gaat naar Almere/Flevoland. Nu komt het er op aan om als Lelystad op een goede manier aan te sluite bij d ekomende 10 jaar van de “making of van de Floriade. Ik ben ervan overtuigd dat die Floriade ons de komende 10 jaar veel economische spin off kunnen brengen, maar dan moeten we wel slim gezamenlijk die Floriade kaart spelen. Dat gaan we komende periode samen met Almere en de provincie verder uitwerken. maar voor nu Almere gefeliciteerd !
Verder deze week veel “luchthavengerelateerd”werk. Zo bezochten zo’n 40 leden van Amsterdam Airport area op maandagmiddag onze luchthaven om geinformeerd te worden over vooral de economische kansen van en voor de regio, maar was ik ook van woensdagmiddag t.m vrijdagmiddag met een gezelschap bestuurders van Haarlemmermeer, Schiphol, Amsterdam. Kamer van koophandel etc. op werkbezoek en studiereis naar Berlijn. Los van alle onderlinge contacten hebben we heel veel gezien. leuk was de rondleiding door de inmiddels beroemde ambassade van Koolhaas in Berlijn. Een fantastisch gebouw, maar zal ik me maar voorzichtig uitdrukken: schoonheid heeft het hier gewonnen van functionaliteit.
wat bizar was, was het bezoek aan de luchthaven Berlin Brandenburg Airportm u weet wel de luchthaven waarvan een paar weken voor de opening duidelijk wordt dat het een jaar en 3 maanden later wordt… Leerzaam en bizar. verder een groot aantal projecten bekeken en besproken. Veel gaat over de vraag wat doet de overheid en wat doet het bedrijfsleven. En tot mijn verrassing investeert de duitse overheid echt heel stevig in allerlei economische stimuleringsprogramma’s en projecten. Dat is de enige manier om weer sterk uit de crisis te komen. In dat verband was ook het bezoek aan Berlin partners (citymarketing Berlijn) leerzaam. Een grote betrokkenheid van het bedrijfsleven (50%) ook in financiële zin, maar ook enorme budgetten. Een aantal aardige ideeën mee naar huis genomen.
Zaterdag was een beetje lelystad pakt uit. Met het woonevent, de open dag op bedrijventerrein Noordersluis en de ingebruikname van : de bome “(bijzonder overnachtingsboomhut bij camping de Houtrib) liet ondernemend Lelystad zich van haar beste kant zien. Met een bijzondere pluim voor het platform Noordersluis: prima initiatief dat navolging verdient. En – niet vergeten – natuurlijk in leven lijven de nieuwe directeur van de bedrijfskring – Irene Medema – en de directeur van city-marketing – Robert Hartman – kunnen feliciteren. we zijn weer compleet; Lelystad gaat volgens mij nog veel van deze ondernemende en enthousiaste Lelystedelingen horen !