Door Jop Fackeldey op 2 augustus 2011

komkommertijdkiekjes

Zo'n eerste recesweek is heerlijk om als het ware de vakantie voor te bereiden. mail wegwerken, de laatste afspraken maken voor na het reces, maar ook eens her en der een kijkje nemen. En soms blijken er dan ook ineens handelingen te zijn waar we niet eerder aan toe gekomen zijn.
Al weer meer dan een week geleden was ons landschapskunstwerk Exposure wederom met een award bekroond. Ditmaal gaat het om de internationale prijs: “Structural steel Design Award 2011”, waarvoor door een jury staalconstructies werden beoordeeld die in de UK gesitueerd zijn of gebouwd door Britse of Ierse staalconstructeurs. De “Structural steel Design Award” wordt gesponsord door de Britse staalbedrijven BCSA en Tata Steel. Op maandag 25 juli overhandigde de heer Hoekstra Bonnema van Tata Steel Nederland de award en oorkonde aan mij/. De inzendingen werden beoordeeld in vier categorieën. Exposure won de award in de categorie “overige constructies”. Het commentaar van de jury wil ik jullie niet onthouden: : “Een opvallende stalen sculptuur geïnspireerd op het eigen hurkende lichaam van de kunstenaar. De immens complexe samenstelling van honderden verzinkte stalen knoopconstructies, precies zoals voorgeschreven door de kunstenaar en de technisch ingenieur, werd gefabriceerd in afzonderlijke delen en geschikt gemaakt voor transport en wederopbouw op de plaats van bestemming. De uitdaging voor de staalconstructeur was enorm.
Het hele team heeft met hart en ziel gewerkt aan dit inspirerende werk, dat uiteindelijk de status van een bewonderenswaardige krachttoer bereikt heeft.” En daar zijn we trots op.
Een andere prijs was die van MKB-vriendelijkste gemeente van Lelystad. Al enige tijd geleden gewonnen, maar het bijbehorende bord hing nog nergens. Nu wel. samen met burgemeester Margreet Horselenberg het bord onthuld. 2 bestuurders voor 1 bord… was meteen het twittercommentaar. Ja hoor Henk, we zijn trots , ook op deze prijs. En natuurlijk is de Raad trots op van die zichtbare, aanraakbare bestuurders…. maar ik geef onmiddellijk toe….het is ook wel een beetje vakantietijd.
Over vakantietijd gesproken, collega Wout Jansen en ondergetekende hadden ook nog een bord liggen..Het Stadshart heeft sinds enkele weken een nieuwe, herkenbare bewegwijzering, ‘Citysigning’ genoemd. Vijf infozuilen en veertien palen met ‘handwijzers’ wijzen bezoekers aan het Stadshart die niet of minder bekend zijn in de stad, de weg naar belangrijke gebouwen. Samen met ontwerper Sander Baumann van Designworkplan, hebben we de infozuil op het Stationsplein onthuld.

Naast al deze onthullingen was er ook tijd voor wat werkbezoeken die anders snel in de verdrukking raken. Zo heb ik uitgebreid rondgekeken en me voor laten lichten over onze eigen opgraving Ik vind het elke keer weer indrukwekkend, om te zien hoe in dit geval de voormalige zeebodem haar schatten prijsgeeft, en om bijvoorbeeld het hout aan te raken waar onze verre voorvaderen hun boot mee gebouwd hebben. Mooi – ook in educatief opzicht – project.
Maar ook het fietsen van de kunst-natuurroute in het natuurpark is de moeite waard. t/m eind oktober voor iedereen een aanrader. Ik kreeg daarbij van een aantal kunstenaars uitleg over hun projecten. En dat geeft het allemaal nog even net iets extra's.

Inmiddels slaat de vakantie echt toe. Het zal wel even stil worden in deze weblog. Alhoewel…je weet maar nooit.