Door Jop Fackeldey op 5 februari 2012

Koud, en toch warm

Toen ik tijdens de nieuwjaarsspeech verkondigde dat het koud was in Lelystad, had ik niet bepaald -20 op het oog… het verschil is dat dit soort kou niet erg is, je kunt er zelf veel aan doen, en mee doen. De koudste stad leverde in alle media toch weer mooie plaatjes op. Hulde voor de weerman van Omroep Flevoland !
Het mooie is dat iedereen meteen anders tegen de wereld aankijkt. Het gesprek van de dag gaat over schaatsen, over sneeuwpret en over leuke dingen doen. En natuurlijk worden er meteen allerlei plannetjes gesmeed. Kunnen we een marathon houden, zou misschien het NK…. en nog veel meer. Wij kunnen dan met zijn allen maar één ding doen, zorgen dat we klaar voor al die mooie plannetjes zijn als het weer en de veiligheid dat toelaat. En dat zijn we !
Drijkvend wonen, een beetje merkwaardig misschien met dit weer, maar dat begon ook als een plannetje: Drijvend wonen in een stad van blauw en groen”. Dat was de droomwens van Freddy van Arnhem, initiatiefneemster van Drijvend Wonen. Acht drijvende woningen gerealiseerd in collectief particulier opdrachtgeverschap. Afgelopen week mocht ik de waterkavels overdragen: met deze "grond"overdracht is weer een stap gezet op weg naar het voltooien van die droom.
Wonen blijft in deze tijd om aandacht vragen. Zo publiceerde ik – zie een eerder item op deze site – samen met Jacques Monasch een artikel over het koopverplichting, waarop aardig wat reacties kwamen. Mar ook hebben we een hele middag een forse delegatie van het ministerie van BZK op bezoek gehad. Samen met centrada hebben we uitgebreid het verhaal van onze stad verteld, en met name stil gestaan met de problematiek van de particuliere woningverbetering en het (achterstallig) onderhoud aan ex-corporatiewoningen. er is denk ik wel een basis gelegd om met partijen verder samen te zoeken naar oplossingen. ook in Den haag lijkt – maar dan moet je wel heel goed kijken – beweging zichtbaar te worden. Minister Spies laat zich door diezelfde Jacques Monasch naar Brussel sturen (zie link verder op de pagina). Belangrijk omdat het PvdA plan – laat de corporatie bouwen als de markt niet wil – voor de middengroepen ook in onze stad wellicht ruimte biedt.
naast alle overleggen (achter de schermen wordt nog steeds hard gewerkt aan Aviodrome bijvoorbeeld) ook weer een paar werkbezoeken. Zo was ik op bedrijfsbezoek bij hotel De Lange Jammer. Een bijzonder concept op historische grond ! Leuk om eens te horen hoe het deze ondernemer vergaat.