Door Jop Fackeldey op 11 februari 2012

Lekker koud

Wat een prachtig weer deze week. Zonnetje, prachtig wit en heel veel mensen met heel veel plezier op de schaats. De oostvaardersplassen zijn ook dan prachtig. Helaas grepen we naast het het NK op natuurijs en konden we ook geen officiële marathon rijden, maar het plezier van alle toertochtrijders was er niet minder om. ook niet van de kinderen. Woensdag mocht is het startschot geven voor de scholenschaatswedstrijd op de ijsbaan. Goed gedaan door de ijsclub !
Verder had ik een uithuizig weekje. Wat bijzonder was, was om op woensdag als Lelystadse wethouder in Almere het eerste exemplaar van het blad: Management Netwerk Flevoland. Het Flevolandse bedrijfsleven stelt zich er in voor. Eigenlijk wel een heel mooi voorbeeld van netwerken !
Over netwerken gesproken: donderdag de hele dag bijeenkomst van de G-32, het netwerk van (middel)grote steden in Nederland. Het bestuur van de G32 Fysieke Pijler heeft mij daar gekozen tot de nieuwe voorzitter. Ik volg daarmee Jan Hamming op, die voorzitter is geworden van de VNG-commissie Werk en Inkomen.
Als voorzitter van de Fysieke Pijler reken ik het vooral tot mijn taak om de positie van de grote steden bij het Rijk te verstevigen en daarbij de bouw- en woningmarkt uit het slop te halen. Zo vind ik dat er meer aandacht besteed moet worden aan de problematiek van de zogeheten jaren-60 en -70 wijken waar veel (achterstallig) onderhoud is bij ex-corporatiewoningen. Een boeiende uitdaging de komende jaren.
Op vrijdag hebben we de hele middag met collega wethouders grondzaken vergeleken op welke wijze wij en zij het risicomanagement ingericht hebben , wat onze ervaringen zijn met het grondbedrijf in huidige economische situatie en wat we kunnen leren van de situatie in Apeldoorn. Boeiend en leerzaam om uit de eerste hand te horen wat er nu precies allemaal speelt.
Zaterdag was een mooie dag. Ik mocht het nieuwe glasvezelservicepunt openen aan de Tjalk 15-02 in Lelystad. De officiële openingshandeling bestond uit het aan elkaar lassen van 2 kabels, wat dankzij de techniek goed lukt. Een informatiepunt voor glasvezel in Lelystad is noodzakelijk om de vele vragen over glasvezel persoonlijk te kunnen beantwoorden. Het nieuwe informatiepunt komt ter vervanging van het oude in Warande, dat wordt gesloten. Inmiddels zijn de eerste glasvezelaansluitingen in het aansluitgebied van de Landstrekenwijk en een deel van Warande een feit. Reggefiber wil nu het glasvezelnetwerk uitbreiden in Lelystad Haven, Hollandse Hout, Schoener, Botter en Tjalk. Met de vestiging van het servicepunt hoopt Reggefiber de vragen bij bewoners op een persoonlijke manier te kunnen beantwoorden. ‘Voor een moderne stad die zich in rap tempo ontwikkelt is glasvezel onmisbaar; met de komst van glasvezel sluiten we ons aan op de toekomst’. Razendsnel internetverbinding, downloaden en uploaden, scherpe televisie en kwalitatief goede ontvangst in digitale telefonie. Kortom: dataverkeer met de snelheid van het licht biedt oneindig veel mogelijkheden. En nu maar hopen dat de vraagbundeling slaagt.
Een in de avond de uitreiking van de amateurkunstprijs. prima initiatief, Amateurkunst is en blijft steeds belangrijker. In lelystad is ongeveer de helft van het aantal inwoners actief bezig met Kunst en Cultuur. Ook uit recent onderzoek van het Sociaal Cyultureel Planbureau blijkt het belang van kunst voor zowel de samenleving als de individuele ontplooiing. Maar los van alle beleidsmatige overwegingen: het is natuurlijk ook gewoon leuk. Dat spetterde van de uitreikingsavond in de Kubus af. En dan waren er natuurlijk ook de prijswinnaars: De aanmoedigingsprijs ging naar Andre Broens met de promoclip ' KISS on the Rocks'; getoond op het Open Podium 13 november in De Kubus. Een eerste filmwerk, waarin hij, volgens de jury, zeer veel creativiteit toont! De 'short performance award' ging naar DD Dance Studio Demo Team, presentatie op het Open Podium 13 november in De Kubus. De choreografie die dit thema presenteerde was volgens de jury – en wij kunnen het bevestigen – indrukwekkend en boeide van begin tot het einde. En de amateurkunstprijs Lelystad 2011 gaat naar het Kamerkoor Lelystad, voor hun programma Engelse Muziek uit de 16e en 20e eeuw, in Dronten op vrijdag 20 mei 2011. Het koor bracht muziek van heel hoog niveau, de basis hiervan was gelegen in de zeer goed programmakeuze en zeker ook de leiding van de bevlogen dirigente. Dat stond in het juryrapport en hebben we ook zelf kunnen constateren.