Door Jop Fackeldey op 9 maart 2013

Onderneem het maar

Onderneem het maar. Dat is een aanmoediging, maar afhankelijk van de intonatie ook een waarschuwing. En daar moet ik vaak aan denken als ik de krant open sla of een ondernemer tegenkom. Veel ondernemers maken een zware tijd door. Daar moeten we als gemeente zeker oog voor hebben. Sommige ondernemers vinden overigens dat we dan ook financieel bij moeten springen of korting moeten geven of… Meestal kunnen we daar niet aan voldoen. En eigenlijk kan en mag het ondernemen daar ook niet van afhankelijk zijn. maar meedenken en proberen kansen te creëren is wel het minste wat we kunnen doen.
Dat kansen creëren gebeurt natuurlijk vaak achter de schermen en met een blik op de lange termijn.
Ondernemen doe je op vele vlakken. ook als het om Cultuur gaat. Zo mocht ik dinsdagavond vor de raadsvergadering de expositie in het stadhuis van de kunstroute Lelystad openen. Een mooi initiatief dat in het eerste jaar van haar bestaan heeft laten zien hoe je kunst echt dichterbij brengt. datzelfde geldt voor de winnares van de Lelyprijs 2013: Doree de Kruijk. Ze ontving deze in ons stadhuis uit handen van van de Commissaris van de Koningin en voorzitter van het Prins Bernard Cultuurfonds Flevoland Leen Verbeek. De prijs bestaat uit een kunstwerk genaamd De Pluim, ontworpen door de Lelystadse kunstenaar Jeroen Stok, en een geldbedrag van € 2.500,-. Hiervan dient € 2.000,- aan een cultureel doel te worden besteed.
De Lelyprijs 2013 is toegekend aan Doree De Kruijk, omdat zij niet alleen Lelystad maar ook Flevoland op de kaart heeft gezet. De uitstraling van haar activiteiten zijn zelfs bovenregionaal. Zij heeft de Lelyprijs gekregen voor haar initiatief de Gedichtenmuur, waarmee jonge dichters de mogelijkheid krijgen hun werk op bijzondere wijze in de openbaarheid te brengen. Daarnaast bracht zij met het Nationaal Filmfestival voor Scholieren (het NFFS) een succesvol jeugdfilmfestival tot stand, dat een (digitaal) platform biedt voor films van jonge filmtalenten tussen 12 en 19 jaar.
Naast werk en Cultuur was ik deze week ook aanwezig bij de inspiratiebijeenkomst Stedelijke Vernieuwing. dat klinkt mooi, en dat is het ook, maar het gaat wel om een hersenkraker. Hoe kun je stedelijke vernieuwing tot stand brengen als alle traditionele financieringsbronnen opdragen. welke financiers kun je verleiden ? Welke financieringsbronnen of beter nog verdienmodellen kun je organiseren ? Na een expertmeeting gaan we eind maart met een groot aantal partijen daarvoor kijken naar de Lelystadse situatie en dan met name naar oplossingen en bijdragen voor de dingen die in bijvoorbeeld de Atol- en Zuiderzeewijk aangepakt moeten worden.
Tenslotte ons stadshart. Afgelopen dinsdag opnieuw de vervolgdiscussie in de Raad. De raad wil graag doorpraten over de financiering. Logisch en begrijpelijk. Het gaat immers over omvangrijke bedragen. Maar ondertussen zijn we al een behoorlijke periode met elkaar in gesprek. Ondernemers vragen van de gemeente om knopen door te haken en stappen te zetten. En daar gaan we ons best voor doen ! Want ook dat is ondernemen.