Door Jop Fackeldey op 16 september 2012

Onvoorstelbaar blij

Wat een week. Centraal stonden natuurlijk de verkiezingen. Uiteraard ben ik superblij met het resultaat. Alle analyses daarover vliegen ons om de oren, maar voor mij gevoel is de les eigenlijk heel simpel. Blijf bij de inhoud en bij je verhaal, dat is de basis. En nu snel aan het werk daar in Den Haag 🙂

Wat natuurlijk ook super was, was het lelystART weekend. De toon is meer dan gezet. Het was echt fenomenaal om het volle festivalterrein te zien, maar ook de voorstellingen in de bibliotheek, de Agora en de Kubus zaten vol. De briljante programmering leidde werd uitstekend ondersteund door het prachtige weer. Tussen de 20.000 en 25.000 bezoekers vierden het feest drie dagen lang mee, met als hoogtepunt ruim 10.000 bezoekers tijdens de festivalavond op zaterdag. Op het hoogtepunt van de avond waren er 6.500 bezoekers tegelijk aanwezig op het festivalterrein. Een kroon op een fantastisch weekend.
Niet alleen deze keuze in de programmering leidde massale bezoekersstromen. De nieuwe onderdelen van LelystART, de Proeverij & Verwennerij en de StripmART, werden beiden op zondag in grote getale bezocht. Exposanten van deze ‘markten’, als mede van de succesvolle Boekenmarkt en KunstGRAS, waren enorm enthousiast. De lezing van Jelle Brandts Corstius was uitverkocht, de Kubus barstte uit zijn voegen, Nachtgasten trok een volle zaal en hadden we een vliegende start van de atelierroute.
Naast de geprogrammeerde acts, werden bezoekers van het festival in het hele Stadshart verrast met straattheater en 3D Streetpainting. Speciaal voor de geboortedag van Cornelis Lely namen straattheaterariesten het centrum over om bezoekers te verrassen en te vermaken. In het kader van het 3D Streetpainting Event konden bezoekers zich vergapen aan de nieuwste technieken binnen 3D Streetpainting met de wereldprimeurs van 4D Streetpainting en 3D Streetpainting met virtual reality. Deze kunstwerken zijn nog weken te zien in het Stadshart van Lelystad.
Dank daarvoor dus aan iedereen !

Tussen al dat geweld vallen de “gewone”zaken bijna niet meer op. De week begon goed met het bezoek van Staatssecretaris Atsma aan de luchthaven. Hij maakte bekend dat het kabinet het Alders-advies ondersteunt, maar belangrijker nog dat uit de voorverkenning van de ruimte van het luchtruim blijkt dat Lelystad Airport daadwerkelijk ontwikkeld kan worden. daarmee is een stap gezet…..maar er moeten er nog heel wat volgen. Het is in ieder geval een bevestiging dat alle partijen toewerken naar een luchthavenbesluit voor 1 november 2014.
Maar er was meer. Zo was er een inloopavond waarop we met ondernemers gesproken hebben over de vraag wat de Floriade voor ons kan betekenen en had ik een Haags dagje met bezoeken aan verschillende ministeries, het open huis bij Aedes en de commissievergaderingen bij de VNG. En inmiddels zijn we al weer volop de nieuwe week ingevlogen…..