Door Jop Fackeldey op 11 september 2011

Over toekomst, heden en verleden

Toekomst, heden en verleden liepen deze week mooi door elkaar hen.
Om te beginnen maandag: ter gelegenheid van 25 jaar flevoland en 25 jaar Flevolandschap werd op het stadhuisplein een prachtige – openlucht- tentoonstelling geopend door prinses Irene. De tentoonstelling blijft vanaf nu nog een week staan ! Mooie foto's uit heden en verleden. Diezelfde middag mocht ik symbloisch de eerste schop in de grond steken voor de aanleg van ons glasvezelnetwerk. ooral ook door inzet va de actieve groep lelystedelingen die zich verenigd hebben onder het motto" Lelystad wil glasvezel"zijn we nu echt van start. Met de eerste wijken pas, want binnenkort moeten we in de volgende wijken zien genoeg handtekeningen op te halen !
's-avonds een bijeenkomst met de ondernemers van het stadshart. En ook dat gaat natuurlijk over verleden en toekomst. Het is belangrijk om goed in gesprek te blijven over het stadshart. Veel ondernemers hebben het moeilijk omdat de omzet achterblijft. De vraag wordt steeds meer hoeveel m2 winkeloppervlak kan Lelystad eigenlijk aan ? We doen daar momenteel onderzoek nar en blijven daarover met onze ondernemers is gesprek.
Op dinsdag samen met gedeputeerde Jaap Lodders naar den Haag naar het algemeen overleg van de kamer met staatssecretaris Atsma over o.a. luchthaven Lelystad. het goede nieuws is dat in ieder geval van de fracties van CDA, PvdA en VVD er actieve steun is voor de ontwikkeling van onze luchthaven. ook de staatssecretaris is daar positief over, maar wilde zich niet concreet op data vastleggen. daar waren de fracties niet blij me. Wie weet volgt er nog een motie om de staatssecretaris hierbij wat te helpen.

Op donderdag mocht ik weer naar de kamer, nu om namens de G-37 gehoord te worden over de woningbouwcorporaties. Mijn bijdrage heb ik hier in de site weergegeven. de kern is: zorg dat de aantasting van de investeringscapaciteit van corporaties ongedaan gemaakt wordt, gemeenten hebben corporaties nodig om samen verantwoording te kunnen dragen voor de leefbaarheid in de stad.

En toen brak de vrijdag en het weekend aan. Tussendoor nog een bezoek gebracht aan Door's logies, een van de mooiste en meest authentieke bed and breakfast die onze stad rijk is. Vrijdagmiddag "De cantine"geopend. Een mooi begin van het monumentenweekend. De cantine is de herbouwde cantine, zoals die vroeger op het werkeiland stond. met de originele spanten er nog in heeft Lelystad en het Nieuw land erfgoedcentrum weer een prachtig stuk historie terug en er aan de kust een mooie horecavoorziening bij. daar werd zaterdag tijdens open monumentendag natuurlijk goed bij stil gestaan. Met bussen konden de deelnemers kijken bij de cantine, op het werkeiland waar Ed Voigt weer zijn indrukwekkende lely-collectie kon zien en in het Lelycenter. Een fraaie overzichtstentoonstelling over de ontwikkeling van het lelycenter was ingericht in het voormalige reisbureau. Datzelfde lelycenter was het toneel van de eerste 3-D streetpainters. Ga er eens kijken ! Een voorproefje van de komende week als er een tiental door heel Lelystad verschijnen, om tijdens het lelystart-festival te kunnen schitteren.
Over schitteren gesproken, ook dit jaar weer de nationale stadsdichtersdag in de Agora en bij mensen thuis. Een jaarlijks terugkerend festijn, waarbij stadsdichters uit alle Hollandse hoeken en gaten te voorschijn komen, om in Lelystad samen hun gedichten voor te dragen. Zondag deden we dat nog eens dunnetjes over: calliope had een mooie expositie ingericht van KUP, waarbij schilders zich hadden laten inspireren door gedichten van onze dijkdichters over het thema water. met het voordragen van die gedichten werd de expositie geopend.

Er was dus weer genoeg te doen in Lelystad !