Door Jop Fackeldey op 13 november 2011

Over toerisme gesproken..

Een zeer (in)spannende week kunnen we wel zeggen. Achter de schermen veel aandacht en energie in het behoud van het Aviodrome. Het zou niet alleen zonde zijn voor de "teloorgang" van het erfgoed, maar ook als toeristische attractie willen we het Aviodrome niet missen. Met alle betrokkenen wordt er achter de schermen keihard gewerkt aan en gezocht naar een oplossing, maar makkelijk is dat niet. de financiële problemen zijn echt enorm groot. Als gemeente is onze directe invloed beperkt, het zal primair van de houding van de crediteuren, van de "ouders"Schiphol en KLM en van de bewindvoerder afhangen of we er komen. Ik ben actief betrokken bij het zoeken naar een oplossing en het hele netwerk wordt geactiveerd, maar dat is allesbehalve een garantie. Ik schat in dat komende wek de week van de waarheid wordt. Duimen maar met zijn allen. En dat terwijl het in toeristisch opzicht steeds beter gaat met de sector in Flevoland en Lelystad. Tijdens het symposium de vrijetijdssector in 2035 hebben we in de Agora met elkaar boeiende vergezichten uitgewisseld en geconstateerd dat we zeker voor het dagtoerisme op de goede weg zijn. Ruimte en een uitdaging zit er zeker nog in het verblijfstoerisme. Tijdens een bijeenkomst met het toeristisch platform op vrijdag hebben we daarnaast stil gestaan bij de plannen voor 2012, een goede gedachtewisseling gehad over de voors en tegens van het invoeren van toeristenbelasting en gekeken hoe we samen Lelystad meer op de toeristische kaart kunnen zetten. Dat op de kaart zetten was trouwens ook een mooi element tijdens het symposium over wetlands in Flevoland dat het 25-jarige Flevolandschap organiseerde en waarin ik aan de rondetafeldiscussie deel mocht nemen. Van wie zijn de wetlands ? van ons allemaal uiteraard. Een onmiskenbaar element , ook in onze toeristische mix.
Een ander belangrijk moment deze week was uiteraard de behandeling en vaststelling van de begroting 2012. ik vond dat een goede politieke discussie. natuurlijk worden via amendementen en moties wijzigingen aangebracht op de begroting en opdrachten aan het college gegeven. Zo hoort dat ook. En de boodschap was glashelder: houdt goed rekening met de financiële tijden die gaan komen en bereid je tijdig – dus niet achteraf – voor op extra bezuinigingen. En dat zullen we doen ook, want het is een terechte boodschap. in financieel zwaar weer is het van belang om de koers goed vooruit te plannen en het stuur stevig in handen te houden. Daarom ben ik ook blij dat de begroting vrijwel raadsbreed – helaas met uitzondering van de SP – is vastgesteld en dat ook de bezuinigingsboodschap raadsbreed is afgegeven.
En zo vloog de week weer om. Ondertussen no genoten van de voorstelling Emmi en Leo. Knap gespeeld. Ga nu wel beter uitkijken wie ik wat mail……. tenslotte zondag weer en gastentoer voor nieuwe inwoners door onze stad mogen verzorgen. Mooier kun je het niet hebben, zonnetje en een geïnteresseerde groep nieuwe lelystedelingen. Weer leuk om te doen !