Door Jop Fackeldey op 25 november 2012

Over wonen en werken gesproken

Een stormachtige week, dat was het. Letterlijk en figuurlijk. Eerder schreef ik al over het dossier wonen. Steeds meer wordt duidelijk dat het zo niet kan. De samenloop van vennootschapsbelasting, verhuurdersheffing, Vestia-heffing en het in één klap overschakelen van het huurwaarderingssysteem naar de WOZ-heffing betekent een complete melt-down van het hele sociale huisvestingssysteem. Dit kan niet. rapport na rapport laat dit zien. Of het nu gaat om de toezichthouder op de sector (het Centraal Fonds Woningbouw) of de “bank”(de WSW) of verschillende onderzoeksbureaus: over de conclusies is iedereen het wel eens. Dit leidt tot een volkomen stop van investeringen door corporaties in het eigen woningbezit en de leefomgeving, tot een faillissement van 40 tot 60% van de corporaties en / dan wel tot een dramatische afname van het sociale woningbezit in Nederland. Ook ons stedennetwerk heeft de zaken voor ons op een rijtje gezet. Voor de liefhebber is- bij wijze van uitzondering – een presentatie bijgesloten. Wat betekent dat. De barricaden op ? Zo eenvoudig is het ook weer niet. Want weliswaar lijkt iedereen het eens over de conclusies, de cijfers lopen nog wel ver uiteen. Zo was bijvoorbeeld oorspronkelijk de doorrekening van het regeerakkoord door net centraal planbureau helemaal niet zo negatief. We hebben een klemmend beroep op de minister gedaan om eerst eens gezamenlijk met gemeenten en de sector helderheid te krijgen over de precieze cijfers, om dan met elkaar te kijken wat dan wel kan. Ook wij begrijpen dat er een bezuinigingsopgave ligt, maar niet zo en niet met dit effect. 5 december mag ik bij de minister op bezoek. Maar ook tot die tijd blijven we ons roeren.
Maar ook op economisch gebied was er van alles te beleven. Zo mocht ik op woensdag reageren op de economische tussenbalans zoals de kamer van koophandel die samen met de bedrijfskring Lelystad opgesteld had. Het beeld heb ik de vorige week al besproken: banenteruggang en de noodzaak om echt over te schakelen naar wat we dan zo mooi noemen het industrieel logistiek complex. in dat opzicht plaats ik hieronder graag nog even de foto van de baan op Lelystad Airport, die door zijn verharde veiligheidsstroken een eerste werkgelegenheidsimpuls gaat geven aan de Luchthaven. het was een mooie bijeenkomst, geanimeerd, met een groot besef dat we als ondernemers en overheid het samen moeten doen.
in de bouwwereld doen we dat al jaren samen in de OBL. (Overlegorgaan Bouwnijverheid Lelystad). Tijdens de najaarsbijeenkomst nam voorzitter Cees Spanjer afscheid. Onze burgemeester heeft hem bij die gelegenheid de stadhuispenning uitgereikt en ik mocht hem nog eens toespreken over onze samenwerking. En die was stevig, maar altijd in een prettige en constructieve sfeer.
Een sector die ook van groot belang is is de toeristische sector. Tijdens de Flevius Award in Emmeloord bleek HaJe de Rabobank Award voor Maatschappelijk verantwoord Ondernemen gewonnen te hebben en waren er onder de 3 genomineerden voor de Award zelf ook weer een mooi Lelystads initiatief: Het belevenissenbos. De Award ging naar De Orchideeën Hoeve. Maar we doen het dus niet slecht ! Dat bleek ook tijdens de bijeenkomst van het toeristisch platform op vrijdag. Intensief met de toeristische bedrijfstak gesproken over bijvoorbeeld het aansluiten bij het project: Amsterdam Bezoeken, Holland Zien waarmee we samen met de andere partners in de Metropoolregio proberen vooral buitenlandse toeristen ook naar Lelystad te halen.
Naast de serieuze kant zijn er in dit mooie vak toch ook heel veel leuke momenten. Ik mocht met veel plezier samen met chef en mede eigenaar Erik Titulaer bij Brasserie de Houtrib als gastkok meehelpen bij de Italiaanse Avond. Toen ik gevraagd werd om mee te koken heb ik mijn agenda omgegooid en ja geantwoord. Als wethouder van Economie en Toerisme vind ik het belangrijk dat de horeca gestimuleerd wordt om dergelijke leuke activiteiten te ontwikkelen waardoor er meer publiek komt. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij en het is ook nog leuk en erg lekker