Door Jop Fackeldey op 16 december 2012

samen-werken

Samen kom je verder. een waarheid als een koe…..maar nu de praktijk nog. Toch blijkt dat op de meeste dossiers in de praktijk in Lelystad/Flevoland heel aardig te werken. Zo hadden we een tweetal bijeenkomsten over het concept masterplan voor het stadshart, op maandagavond met de winkeliers/ondernemers en donderdag overdag met de eigenaren. Het waren goede en inhoudelijke gesprekken. Juist in het stadshart hebben we nu elkaar hard nodig. In ons voorstel pakken we een aantal gebieden nu aan en proberen we het stadshart zo in te richten dat het af “voelt”, ook als is er wellicht op (langere) termijn nog ontwikkelruimte. Daar kunnen we als gemeente een aantal dingen aan doen maar daar hebben we de ondernemers(vereniging) en de eigenaren keihard bij nodig. Met de opmerkingen kunnen we nu de voorstellen afmaken en aan de gemeenteraad voorleggen.
Een ander boeiend samenwerkingsverband is dat van de Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek. Ik heb namens de 15 gemeenten en 2 provincies mogen onderhandelen over de Arbeidsvoorwaarden en het Sociaal plan van deze nieuwe dienst. dat was best spannend, zeker omdat de dienst per 1 januari operationeel moet worden. In het bijzonder georganiseerd Overleg zijn we er met de bonden goed uitgekomen. Door wederzijds begrip voor elkaars positie en opvattingen hebben we een goed verdedigbaar akkoord kunnen sluiten, waardoor niets de feitelijke start meer in de weg staat.
Cultuur kwam ook weer voldoende aan bod. Op maandagavond tijdens de stadslezing, waar Cees Langeveld, bijzonder hoogleraar ‘economie van de podiumkunsten’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur van het Chassé-theater in Breda, ons meenam in het Cultureel Ondernemen van deze tijd. Want ja, er wordt bezuinigd op cultuur, en dus moeten er andere geldbronnen worden aangeboord. Maar hoe doe je dat? “Deze tijd leidt wel tot leuke, creatieve ideeën.” Ik vond het een bevestiging voor de wijze waarop we samen met de KUBA-partners met de bezuinigingen om zijn gegaan.
op dinsdagavond hebben we in een breed gezelschap gekeken naar Toerisme in Flevoland, vanuit het perspectief van de (internationale) toerist die Flevoland bezoekt. we deden dat samen met een uitgebreide Amsterdamse delegatie. het resultaat vond ik wel verrassend. natuurlijk zijn er de niches (watersport, nieuw land, moderne architectuur) maar veel interessanter is het fungeren als “service-center”voor Amsterdam. Door prijsgunstige en spannende overnachtingslocaties te bieden krijg je klanten die een paar dagen naar Amsterdam gaan, maar als dan in de directe omgeving ook wat extra’s te bieden valt, dan gaan ze daar gebruik van maken. het is een redenering die eigenlijk precies andersom is t.o.v. nu vaak het geval is (hoe kun je toeristen vanuit Amsterdam naar Lelystad krijgen). Eentje om over na te denken.
hoogtepunt was wat mij betreft de uitreiking van de Promotie Award. Die ging dit jaar volkomen terecht naar lelystart. en dan zijn we weer terug bij mijn eerste opmerking. samenwerking: in de parktijk loont het. Dat bewijst deze winnaar !