Door Jop Fackeldey op 12 juni 2011

Stapje voor stapje

Een uithuizige week, met het VNG-jaarcongres en de provada bijvoorbeeld. Het VNG-jaarcongres is normaal vooral een netwerkmoment met een aantal goede sprekers en excursies waarbij ook het feest niet mag ontbreken. dat was deze keer allemaal waar. Vooral van de presentatie van Micha de Winter was ik er onde de indruk. Zomaar een quote (niet letterlijk) die is blijven hangen: hoeveel meldpunten heeft U, waar problemen gemeld kunnen worden en daarmee over de schutting van de overheid gegooid wordt. Tja, dat is het paard achter de wagen. Dit wil volgens de hoogleraar pedagogiek niet zeggen dat je als overheid niets meer moet doen en kunt zeggen: burgers, los het maar op. ‘De overheid moet burgers wel ondersteunen en verbindingen leggen tussen ouderen, jongeren en de school. ook over de stelselherziening sprak hij: "Er komt een flinke stelselherziening op gemeenten af met de overgang van de jeugdzorg naar gemeenten. Maar een stelselherziening lost niets op. De problemen zitten namelijk niet alleen bij de jongeren. De problemen zitten in de manier waarop de maatschappij omgaat met problemen."Zeer eens. Gaf het nodige stof tot nadenken.
Maar het ging dit jaarcongres natuurlijk vooral over iets anders: het bestuursakkoord. Veel is er al over geschreven. De ALV stemde uiteindelijk met zeer ruime meerderheid (86,6%) in met de uitspraak van het VNG-bestuur: 'Vast te stellen dat de leden het onderhandelaarsakkoord voor hun rekening kunnen nemen, maar dat dit niet het geval is voor het onderdeel ‘werk’. 'De wet Werken naar vermogen zal daarmee vorm krijgen in het proces van wetgeving tussen kabinet en Staten-Generaal. Het onderwerp ‘werk’ komt voor de verantwoordelijkheid van het Rijk. Maar de VNG zal daarbij een heel actieve lobby voeren richting kabinet en Tweede Kamer met als doel een beter resultaat op het sociale terrein. De VNG zal daarover met het kabinet dooronderhandelen.' Vooral dat laatste vond ik van belang. We konden niet met het bestuursakkoord instemmen als er op het onderdeel werk niet dooronderhandeld zou worden. Ik vond de reactie van Donner tekenend en ook enigszins stuitend. In plaats van de uitgestoken hand te grijpen – want we zijn toch met een aantal pijnlijke maatregelen wel akkoord gegaan – bleef hij nog even volhouden dat er dus geen akkoord is. Wat mij betreft onderstreept dat ons gelijk. Op de barricaden, zou ik bijna zeggen. we zijn benieuwd naar het vervolg.
op woensdag vanuit Ulft per trein direct door naar de Provada in de Amsterdam RAI. Dat ging eigenlijk heel vlot. En dus volgenden 2 dagen Provada. Ook hier een memorabele Provada. Gemeente Lelystad en City Marketing Lelystad hadden dit jaar voor het eerst een gezamenlijk stand met gemeente Almere en Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA). Dat was vorig jaar nog niet mogelijk. Het heeft prima gewerkt. De nauwe samenwerking tussen Lelystad, de gemeente Almere en OMALA heeft een verrassende presentatie opgeleverd. De stand bestond uit een gevlochten plafond van doek waar de kleuren en logo’s van alle drie de partijen terugkomen. De samenwerking van de partijen is in de standpresentatie verwerkt. Deelname aan de Provada is van belang omdat het een podium is waar marktpartijen zich oriënteren op nieuwe ontwikkelingen en vestigingsmogelijkheden. Nieuwe en bestaande relaties worden geattendeerd op de kansen en mogelijkheden die Lelystad biedt. Onderdeel daarvan was Paneldiscussie over het thema dat de drie partijen bindt: ‘Wat kan Lelystad Airport betekenen voor de logistieke sector en wat maakt deze locatie interessant?’ Ik heb daar een mooi gesprek gevoerd met een aantal wetenschappers en belanghebbenden.Tijdens de Provada in Amsterdam tekenden diverse partijen een intentieovereenkomst voor luchthavengebonden vastgoedontwikkeling in Airport Garden City. Ik mocht daar getuige van zijn. Het gaat om luchtvaartmaatschappij Corendon uit Lijnden, Zernike Group uit Groningen, Friedberg Advocaten uit Amsterdam, OeverZaaijer Architecten uit Amsterdam en OMALA .
Corendon-oprichter Atilay Uslu verklaarde zijn belangstelling voor het project Airport Garden City: “De vakantieluchtvaart zal de komende jaren een sterke groei blijven doormaken. Lelystad is een ideale locatie om die groei te faciliteren: uitstekend bereikbaar vanuit een groot deel van het land en met mogelijkheden voor een snelle handling. En dat lijkt mij goed nieuws.
En zo was het ongemerkt vrijdag geworden. En ook die vloog voorbij. Met een goede bijeenkomst van het toeristisch platform, overleg in Utrecht met Collega Harry Bosch over de woningbouwontwikkeling en de plannen van het kabinet en tot besluit een zeer geanimeerde veiling voor een goed doel. De juniorkamer had de veiling voor japan georganiseerd en mij gevraagd als veilingmeester. dat was leuk om te doen.