Door Jop Fackeldey op 3 juli 2011

Storm….en stilte

Storm, dat was het afgelopen weken. Afgelopen week heeft de trouwe lezer (mmmm, weinig reactie gehad, hoe trouw zijn mijn lezers eigenlijk …) mijn weblog gemist. we waren een weekje uitwaaien in Katwijk. Nou dat is gelukt, tegen windkracht 7 of 8 in fietsen gaat echt langzaam. maar anders dan in de politiek, waar we ook wel tegenwind gewend zijn, merk je dan tenminste dat je vooruit gaat.
terug meteen aan de bak, Met de Dag van de architectuur bijvoorbeeld. wederom een leuke dag, in het t5hema zelf verzonnen. Nu, dat hebben we genoeg in Lelystad. de architectuurprijs mocht in uitreiken aan Drijf – In. Meer dan verdiend. En in datzelfde weekend natuurlijk ook de Bataviahavendagen. daar heeft u uitgebreid over kunnenlezen, over het weer, over de levendige en levende schilderkunst van Menno Baars, over het vuurwerk, over…. Zeker de zondag was het oergezellig druk. Ik bracht daarbij ook een bezoek aan het Russische fregat de Shtandard. Een bijzonder schip, met een bijzonder verhaal, mede geïnspireerd door Willem Vos en de Batavia ! de kapitein vertelde ons het bijzondere verhaal en we dronken – ja, slik in de ochtend, op zijn Russisch, op onze goede contacten.
De hele week bleef het stormen. letterlijk af en toe, in de agenda maar ook inhoudelijk. Zo hebben we met de Raad indringend stilgestaan bij de parkeerexploitatie aan de kust. er lag – en ligt – een goed voorstel, maar jammer genoeg bleek er op de inhoud maar nauwelijks overeenstemming te krijgen. Zo'n coalitie – oppositie tegenstelling voelt niet goed, zeker omdat ik denk dat we het inhoudelijk eigenlijk niet zo erg oneens zijn. maar stromen deed het in de (nieuwe !) raadszaal. Wat overigens een uiterst prettige zaal is om in te vergaderen. wat ben ik blij dat we nu helemaal terug zijn, maar dat terzijde.

Daarnaast heel veel luchthavenoverleg. samen met gedeputeerde Jaap Lodders hebben we tijdens de Alderstafel, in de aandeelhoudersvergadering van OMALA, tijdens het bestuurlijk overleg met de regio en met het bedrijfsleven denk ik langzaam maar zeker de koers helder. we gaan voor een gefaseerde ontwikkeling voor onze luchthaven., maar dan moeten er aan die fases wel harde en onontkoombare deadlines gehangen worden. We schieten een heel eind op in die richting, maar zijn er nog niet !

Dinsdagavond was dan eindelijk de uitzending "nu we er toch zijn". Eindelijk mocht ik het laten zien, we hebben Goud voor Gastvrijheid. Het was een mooie uitzending van BNN, waar onze stad prima uit kwam. Maar om nou te zeggen dat ik me erg gemakkelijk voelde bij deze rondspringende presentator… Maar het resultaat telt !

Politiek natuurlijk ook een belangrijke week, de algemene beschouwingen als eerste fase in de behandeling van de kadernota. Volgens mij kunnen we er mee uit de voeten, maar een storm van moties en amendementen lijkt zich te ontwikkelen. We moeten bezuinigingen, dan betekent keuzen maken. en er valt wat te kiezen. Maar ik maak me ook zorgen. Zo is er echt indringend maatschappelijk protest tegen de bezuinigingen op de VVNL. Daar kan ik me op zich alles bij voorstellen. Maar we kunnen niet landelijke bezuinigingen met eigen geld compenseren, alhoewel de effecten hier wel erg zuur zijn. Komende week met elkaar nog echt eens goed op ons in laten werken.

Tenslotte wonen. Warande loopt nog steeds stap voor stap door. ik mocht ons bomen-adoptieplan lanceren. Ik doe reclame nog maar even: In Warande worden 3 soorten parkbossen gerealiseerd, namelijk een romantisch park, een strak park en een bosachtig park. Deze parken zorgen ervoor dat de woonomgeving in Warande, net zoals in de rest van Lelystad, vooral een groen karakter heeft. Samen met het vele water biedt de omgeving een hoogkwalitatieve uitstraling en woongenot. Om op redelijke termijn de beloofde groene omgeving te realiseren kunnen volwassen bomen die elders in Lelystad staan, geadopteerd worden en verplaatst naar Warande. Een boom kan geadopteerd worden op drie manieren, namelijk een geld bedrag doneren, de verplaatsingskosten doneren of een (volwassen) boom doneren. De te adopteren bomen zijn Essen, Esdoorns, Platanen en Lindes. Mocht echter een donateur een andere soort aanbieden dan wordt in overleg gekeken waar deze boom geplaatst kan worden. De adoptiekosten zijn € 1.500, inclusief nazorg. Dit is ongeveer de helft van het totaal van de verplaatsingskosten en preparatiekosten ofwel verplaats klaar maken van de boom. Doet U mee ?
ook start er weer een verkoop, dit keer in het Boeket een project van Volker-Wessels. De moeite waard. Over Wonen gesproken: eindelijk is hij afgelopen vrijdag dan vrijgegeven: de woonvisie van het kabinet. Ik was nieuwsgierig, want heb namens de G-32 in de aanloop intensief mee mogen praten. Ik ben eigenlijk toch teleurgesteld, het kabinet erkend dat de woningmarkt niet functioneert, maar de oplossingen zijn mager. Als u klikt onder verder lezen, dan komt na de foto's een eerste korte analyse. Ik maak mij daarbij voor lelystad vooral zorgen over de positie van de corporaties