Door Jop Fackeldey op 17 juni 2012

Ter land, ter zee en in de lucht

ter land, ter zee en in de lucht is eigenlijk wel een beetje een rode draad voor Lelystad.Voor de lucht was de discussie over Lelystad Airport in onze gemeenteraad van groot belang. De overgrote meerderheid van de raad schaarde zich achter het advies van Dhr. Alders. Dat is goed en belangrijk nieuws voor de staatsecretaris. tegelijkertijd gaf de Raad het College wel 2 opdrachten mee: houdt vast aan de afspraak "geen vliegtuigen over stedelijk gebied" en zorg voor goede compensatie voor degenen die overlast en belemmeringen gaan ondervinden. Opdrachten die we voortvarend op zullen pakken.
Ter land is veel tijd de afgelopen week gaan zitten in het woonbeleid. Binnen het stedennetwerk G34 spraken we indringend over o.a. wonen 4.0. Persoonlijk vind ik het razend knap dat partijen die actief zijn op de woningmarkt elkaar gevondenhebben in een integrale aanpak van de woningmarkt. Vereniging Eigen Huis, Woonbond, Aedes en NVM zijn daarbij verder gekomen dan de voorgaande kabinetten. In dit akkoord, wonen 4.0, is niet gericht op het herverdelen van inkomen maar op het weer laten functioneren van de woningmarkt. Daartoe wordt uitgegaan van een geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek over een periode van 30 jaar. Dit gebeurt in combinatie met een geleidelijke verhoging van de huren (op basis van huursombenadering) tot een marktconform niveau. Afhankelijk van het inkomen en de huishoudsamenstelling kunnen zowel kopers als huurders aanspraak maken op een Woontoeslag. Dit plan kiest als startmoment 2015 of zoveel later als de economie weer in een opgaande lijn zit. Dat plan verdient brede maatschappelijke en politieke steun. Daar gaan we ons best voor doen.
ter land en te ze natuurlijk onze nationale oldtimerdagen, dit ker voor het eerst niet rond het stadshart maar aan de kust. het weer werkte gelukkig erg mee, maar het bleek prima uit te pakken. Heel erg goed bezochten een bijna (ik schaam me om dat te zeggen) on-lelystads plaatje. Wat een prachtig evenement tegen een prachtig decor. het begin van een feestweek, komend weekend afgesloten met de Bataviahavendagen en alle daarmee verbonden evenementen.
Daarnaast natuurlijk tal van reguliere activiteiten en vergaderingen de afgelopen week. Zo bracht ik een bedrijfsbezoek een KSP-kunstgras. Een mooi voorbeeld van een jonge en enthousiaste ondernemer, die door slim samen te werken met ketenpartners zijn klanten ontzorgt en steeds meer niches in de markt aan weet te boren. leuk om zo'n ondernemer enthousiast over zijn product en zijn bedrijf te horen vertellen.