Door Jop Fackeldey op 26 februari 2012

Waar het om gaat

Ik heb in deze blog al een paar keer gerefereerd aan het PvdA-project van waarde. belangrijk, waarde-vol zogezegd. Nou, dat kwam deze week hard binnen. En dan heb ik het uiteraard over het vertrek van Job Cohen. Ik kan alleen maar aansluiten bij de woorden van Hans Spekman: "Maandag was een dag die bij mij in de boeken gaat als ‘ronduit verschrikkelijk’. Job nam een beslissing waar ik liever van had dat hij hem niet genomen had. Hij besloot op te stappen. Ik vind dat zo erg omdat wij tweeën –ondanks al onze uiterlijke en innerlijke verschillen– één ding enorm gemeen hadden. Een gezamenlijke opdracht, een gezamenlijke missie." dat had niet alleen hans met Job gemeen, velen in onze partij hadden en hebben dat. En die sociaaldemocratische missie hebben we nog steeds, ieder op onze eigen wijze. maar zeker lokaal, en zeker aan de vooravond van ingrijpende bezuinigingen staan we daarvoor. zaterdag was ik bij onze landelijke politieke ledenraad. Indrukwekkend. het klinkt afgezaagd, maar in tijden van crisis maak je elkaar sterker. En dat gevoel was er.
Terug naar de sociaaldemocratie van iedere dag. Vorige week schreef ik over aankomende bezuinigingen. Die we misschien niet willen, maar die wel moeten. Daarover geen misverstand. ze liggen als een steen op onze maag.
Maar daarnaast draait het gewone leven natuurlijk ook door. Zo had ik deze week een uitstekend overleg met de Amsterdamse wethouder Freek Ossel, waarin we voor Flevokust weer een aantal stappen konden zetten. Met het waarborgfonds sociale woningbouw sprak ik over de woningbouwmarkt in Lelystad en de toekomstverwachtingen daarvan. En tenslotte voerden we een aantal overleggen over de waterwijzer. Alle inzet ten spijt denk ik dat aan sloop niet meer te ontkomen valt. De belangen van partijen liggen te ver uit elkaar. ook hebben we naar aanleiding van de raadsbehandeling van het stedenbouwkundig plan nog eens stevig met de partijen gesproken. De kritiek was niet mals, en dat dat begrepen is wil ik graag terugzien in de verdere uitwerking van de plannen. Al met al een stevige week, maar het kan niet altijd feest zijn…….