Door Jop Fackeldey op 20 januari 2012

Water en vuur

Afgelopen 2 weken (jawel 1 keer verzuimd) stonden een beetje in het teken van water. Op verschillende manieren. Figuurlijk, als in het hoofd boven water houden. Achter de schermen wordt door een grote groep keihard gewerkt om Aviodrome een doorstart te kunnen laten maken. Op verschillende manieren ben ik daar actief bij betrokken. Het is hartverwarmend om te zien hoevelen het lot van ons Aviodrome ter harte gaat. Maar daarmee zijn we er nog niet. Duim voor ons !
Het hoofd boven water houden geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld ons stadshart en de woningbouw. Voor het stadshart heeft het College inmiddels een aantal uitgangspunten geformuleerd die aan de Raad aangeboden zijn. We stellen de Raad kortweg voor het masterplan te faseren, eerst de winkelacht (de logische looproute door het stadshart) versterken en vooruitlopend op verdiensten te investeren in groot onderhoud. Woningbouw temporiseren we in het stadshart. Het stadshart wordt het centrale plein als het aan ons ligt. Het meest ingrijpend zijn de plannen voor de Waag. We hebben afgelopen weken heel intensief met veel partijen gesproken en er zullen nog vele gesprekken volgen, maar nu eerst met de Raad aan de slag of die onze visie deelt.
Het hoofd boven water geldt ook voor de woningbouw. Samen met bv. de OBL (ontwikkelaars, bouwers en makelaars die actief zijn in Lelystad) proberen we strategie uit te werken waarin we focussen op wat wel kan. Tegelijk laten we onderzoeken hoe allerlei landelijke prognoses, die voor het metropoolgebied als geheel positief zijn) uit kunnen pakken voor Lelystad en wat we daarvoor moeten doen.
Maar water speelde ook letterlijk een grote rol. Zo zijn we begonnen met "water maken", het graven van het water waar de woningen van Drijf In Lelystad in komen te liggen. Een bijzonder moment. En water stond natuurlijk helemaal centraal het afgelopen weekend. Samen met Hans van er Laarse en Joop van Diest van de bataviahaven ben ik aanwezig geweest voor het "British Open" voor het teamracen, de Carmela Cup. Behalve dat de ploeg van bataviahaven die cup won (voor het eerst in 7 jaar een engelse ploeg verslagen, helaas kregen ze de cup niet werkelijk mee) ben ik echt onder de indruk geraakt van deze tak van zeilsport en het vuur waarmee die beoefend wordt. De mannen van bataviahaven hebben een gat in de markt ontdekt. teamracen is hartstikke spannend , goed te volgen voor toeschouwers vanaf de kant en razend snel ook buiten Engeland populair aan het worden. We hebben het voor elkaar gekregen dat al dit jaar het Europees kampioenschap in de Bataviahaven gevaren wordt, er is zelfs zicht op een wereldkampioenschap later in de tijd en als we de financiering rond krijgen wordt Lelystad etappeplaats in de formule-1 wedstrijd onder het zeilen, na de Amerca's Cup misschien wel de belangrijkste internationale zeilwedstrijd: de World Match Racing Tour (WMRT). Een uitgelezen kans om de naam van Lelystad watersportstad met overtuiging te vestigen, maar ook als het gaat om toerisme van groot belang. Vooral de WMRT biedt daarnaast veel mogelijkheden voor internationale exposure van bedrijven, maar ook aanleidingen voor internationale investeringen in onze kust. We gaan er dus voor.
Over vuur gesproken, dat zie je ook bij veel van onze ondernemers. Zo was ik onder andere aanwezig bij de opening van HDmedi, bracht ik een bedrijfsbezoek aan Hakbijl Glas en woonde ik de Flevius Parade bij (jaarlijkse bijeenkomst van de toeristische sector. ) met vuur en passie wordt er gesproken over het eigen bedrijf en de kansen die er juist in deze tijd toch ook liggen. Dat maakt het wat minder koud.