Door Jop Fackeldey op 7 juli 2012

Zomer

Met de zomer voor de deur werken we aan de laatste loodjes. Politiek was daarvoor uiteraard de besluitvorming over de kadernota cruciaal. Deze kadernota is een worsteling geweest voor College en Raad. Natuurlijk zijn het ingewikkelde tijden, maar ook de vorm hielp in dit geval niet mee. Doordat de nota zelf bestaat uit 107 beslispunten, groot en klein en rijp en groen door elkaar, is het heel lastig het overzicht te houden en een debat op hoofdlijnen te voeren over de begroting 2013. We doen eigenlijk de begroting twee keer, bij de kadernota en bij de begroting. Dat moet dus anders. Bovendien heeft de Raad ook een punt als ze aangeeft dat de discussie te weinig gaat over het totaal van de begroting en de keuzes die we daarbinnen moeten maken. Ook dat moet anders. Dat betekent dat we als College fors aan de bak moeten om in ieder geval het proces zo in te richten dat we die discussie faciliteren. Eerste uitdaging is uiteraard de begroting 2012, maar ook de kadernota 2013 vraagt nadrukkelijk om al op tijd dat proces anders in te richten.
De aangenomen moties en amendementen leveren in een aantal gevallen nogal wat hoofdbrekens op, maar die gaan we in beeld brengen.
De zomer betekent ook een soort van Tsunami van dossiers die nog afgerond moeten worden of waar afspraken over gemaakt moeten worden voor net na de zomervakantie. Zo sprak ik samen met Jaap Lodders met de directie van Schiphol over de voortgang van het dossier Lelystad Airport. Volgend week spreken we daarover het ministerie en Hans Alders. Immers, net voor (zal dus wel net na worden) de zomer moet er meer duidelijkheid zijn over de luchtruimdiscussie.
Ook zo een betekenisvol moment voor de zomer was het afronden van het bidboek voor de organisatie van de Floriade door de gemeente Almere aan de Nationale Tuinbouwraad. Het was mooi om daarbij te mogen zijn. Het bidboek laat zien wat voor enorme kans er ligt om een bijzondere Floriade te maken. Het was wel – maar misschien is dat ook logisch – een puur Almeerse bidboek. Onze bijdrage kon ik er niet zo goed in terugvinden. dat vind ik jammer, ook vanwege de inspanning die onze mensen er aan geleverd hebben. Maar als het goed is hebben we nog 10 jaar om daar samen aan te werken !
Over dossiers die afgerond moeten worden: de presentatie van Batavialand. Als lid van de stuurgroep heb ik de perspresentatie bijgewoond. Ik vind het nog steeds een fascinerend plan. Een verrijking aan de kust en een broodnodige versterking van Bataviawerf, Nieuw land erfgoedcentrum en behoud van de collectie van de rijksdienst voor ons gebied. We zijn er nog niet en zeker op financieel gebied moet er nog veel gebeuren, maar ik vind het een meerwaarde dat de besturen van de instellingen samen met gemeente en provincie nu hardop en openbaar bevestigen dat dit het plan is waar we voor willen gaan.

Zo voor de zomer willen partijen die een concreet plan voor Warande hebben graag aan de slag om de groep belanghebbenden uit te breiden. Daarom tekende ik met de Stichting Kubushuis een intentieverklaring. Stichting Kubushuis Lelystad wil in Warande samen met toekomstige bewoners woningbouwplannen ontwikkelen en realiseren voor jongeren, gezinnen en ouderen met gemeenschappelijke voorzieningen. De ondertekening van de intentieovereenkomst is de eerste stap in het proces om samen te bouwen.

Samen bouwen is nog steeds aantrekkelijk, omdat kosten gedeeld kunnen worden. Dit komt doordat bouwmaterialen en andere zaken gezamenlijk worden ingekocht, waardoor scherpe prijsafspraken gemaakt kunnen worden. Daarnaast worden architect, aannemer en loodgieters gezamenlijk ingehuurd. De winst die anders naar de ontwikkelaar gaat, komt bij CPO projecten bij de particulier terecht.

Bijzonder was ook om de derde Lelystadse korte film in het gebouw van Omroep Flevoland in première te mogen laten gaan. Het Nationaal Film Festival voor Scholieren (NFFS) heeft ervoor gezorgd dat er weer een nieuwe film met Lelystad als decor is. Abel van Dijk won de eerste prijs in 2011 en daarmee de professionele begeleiding van Eddy Terstall, Hidde Simons en Lazlo Tonk voor het maken van een film in of over Lelystad. Samen met Jasmijn von See heeft Abel de film geregisseerd. Ik heb een linkje naar het YouTube kanaal opgenomen.

Zaterdag was het tenslotte weer echt feest in Lelystad. Jolpop vierde haar jubileum. Het evenement wordt echt met het jaar beter. Afgeladen vol overdag met de kinderactiviteiten en lekker druk bij het echte Jolpop in de avond. het park is eigenlijk een prima evenementenlocatie. Persoonlijk het ik het meest genoten van de tribute to the Beatles, maar smaken verschillen. Naast de opening van de dierenartsenpraktijk aan de Kempenaar – prachtig voorbeeld van gedurfd ondernemerschap – was ook het straatmuziekfestival in ons stadshart een groot succes. 18 verschillende muzikant of groepjes, allemaal akoestisch. Op iedere hoek van de straat werd je steeds weer opnieuw verrast. er was ook een wedstrijd aan verbonden, die is gewonnen door wij zijn Wim Kuipers uit Brabant. leuke en spontane muziek.

Tenslotte, de vraag wordt wel eens gesteld waarom vind U nu dat het goed gaat met Lelystad. Laatst is daar een uitgebreid artikel over verschenen. Ik voeg het bij bij deze website.

Op vrijdag bracht ik een bedrijfsbezoek aan Marfo. Indrukwekkend hoe creativiteit en maatwerk gecombineerd wordt met een immense productie van maaltijden. Een bedrijf waar we trots op mogen zijn.