Steeds meer duidelijk over toekomst stadsbus
De gemeenteraad heeft inmiddels meer informatie ontvangen over de afspraken met Arriva voor het openbaar stadsvervoer tot 2021. Het pakket ziet er, alles overziend, redelijk positief uit. De vervoerswaarde neemt niet zo veel af als eerder werd gevreesd, terwijl de kosten netjes binnen het gemeentelijk openbaar vervoer budget vallen. De beslissing van college en raad om, los van de provincie, een sobere aanbesteding te doen, is positief uitgevallen.
In het lijnennet zijn verschillende verbeteringen aangebracht. Bewoners van Atol Wijngaard, Gondel Zuid, Lelystad Haven Zuid en Kuststrook Zuid krijgen de bushalte een stuk dichterbij. Datzelfde geldt voor de bedrijven aan Gildenhof, Noordersluis, Palazzo, Larserpoort en (in lage frequentie) het vliegveldgebied.
Ook over de rijfrequenties is er goed nieuws. In de spits rijden bijna alle stadslijnen (nog steeds) vier keer per uur. Dat is dan meestal wel 2x per uur via de kortste route naar het station, en 2x per uur via een wat langere route (de andere kant om). Uitzondering is de lijn naar Landstrekenwijk en Warande, die vooralsnog in de spits slechts 2x per uur gaat rijden. Maar de busbezetting van die lijn loopt op dit moment dan ook ver achter op de andere lijnen.
Uiteraard valt er ook wel wat op en aan te merken. Tegenover de verschillende verbeteringen in de rijroutes, staat dat bewoners van Boswijk Zuid wat verder zullen moeten lopen naar de halte. Voor de Ölandhorst en Oostervaart blijven we voorlopig afhankelijk van regionale bussen. Een buslijn naar Enkhuizen kan onmogelijk vanuit alleen de Lelystadse begroting worden betaald. De Nite Service vervalt. De wijkbus Lelystad Noord is helaas geen succes geworden (gemiddeld net aan één reiziger per rit). En gratis OV voor 65-plussers zit niet in het geboden pakket.
Dat laatste is voor de PvdA wel een probleem. Want als het even kan, dan doen we graag wat in ons verkiezingsprogramma staat. En voortzetting van gratis OV voor 65-plussers stond daar zeer zeker in.
Er wordt wel eens lacherig gedaan over gratis openbaar vervoer voor 65-plussers. Ook het college helpt niet echt mee door te stellen dat gratis OV ‘nauwelijks nieuwe reizigers heeft getrokken’. Dat is inderdaad een conclusie van de in 2009 gehouden evaluatie, gebaseerd op tellingen op één buiige januaridag. Echter, ook in die evaluatie staat:
Uit het onderzoek komt naar voren dat een zeer groot deel van de reizigers (gratis reizen) ten gevolge van het invoeren van gratis reizen daadwerkelijk ook veel frequenter (het merendeel) van de Lelybus gebruik is gaan maken.
Ook in het Jaarverslag 2010 van de gemeente staan duidelijke aanwijzingen dat het gratis OV wel degelijk een positief effect heeft:
In 2006 verkeerde 15% van de inwoners in sociaal isolement. In 2010 was dit percentage licht gestegen naar 16%. Voor 65-plussers zien we een daling: van 22% in 2006 naar 15% in 2010.
Daar kunnen natuurlijk ook andere ontwikkelingen, zoals het creëren van woonzorgzones, aan hebben bijdragen. Maar éénderde minder ouderen in sociaal isolement – willen we riskeren dat dat nu weer teniet wordt gedaan?
Nee.
En daarom zoekt de PvdA momenteel naar mogelijkheden om, ook in de nieuwe concessie met Arriva als busmaatschappij, het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers te behouden. Ook andere partijen zijn daar op aan het studeren. En als al die partijen zich ook hun verkiezingsprogramma nog herinneren, moet dat gewoon gaan lukken.