Door Emiel van der Herberg op 13 januari 2011

Transparant over geluidsoverlast

Op 25 januari moet de gemeenteraad een besluit nemen over hoe om te gaan met geluidsoverlast van dreven. Over dat onderwerp is de afgelopen jaren veel te doen geweest. De gemeentelijke regels waren complex, en er werd door de gemeente ook nog eens vaak niet duidelijk met bewoners over gecommuniceerd.

In het nieuwe voorstel wordt een duidelijke norm gesteld: de absolute grens voor geluidsoverlast langs dreven is 58 decibel. Er wordt waar mogelijk natuurlijk wel gestreefd naar een lager geluidsniveau, maar dat staat niet meer in honderden pagina’s achterliggende teksten vermitst en vermaard. Inwoners mogen de gemeente houden aan die 58 dB, alles daaronder is mooi meegenomen.

Het ligt nog wel net iets complexer, want in het verleden zijn voor verschillende nieuwbouwprojecten in de stad specifieke afspraken gemaakt voor een strengere geluidsnorm. Bijvoorbeeld om de woningen aantrekkelijker en dus verkoopbaarder te maken. Dat is best zuur voor bewoners van oudere woningen aan de dreven – zij kunnen immers geen aanspraak maken op zo’n “afwijkende grenswaarde”. Maar er valt helaas niet zoveel aan te doen. De hele stad gelijktrekken op een stiller niveau hadden we graag gewild, maar dat blijkt miljoenen te kosten aan onder andere geluidsschermen – dat geld is er niet.

Maar moet de gemeente daar dan schimmig over doen? Nee! Als je het niet iedereen naar de zin kunt maken, wees daar dan op zijn minst duidelijk en transparant over. Dus zet die lijst van afwijkende afspraken gewoon op de website.

En daarmee komen we meteen bij het voornaamste kritiekpunt van de PvdA bij het voorstel: er staat helemaal niets in over hoe de communicatie met de inwoners verbeterd kan gaan worden. Open, eerlijke en duidelijke communicatie met inwoners was een speerpunt in het PvdA verkiezingsprogramma, en op dit onderwerp bijzonder hard nodig.

Daarom zullen we voorstellen om het besluit uit te breiden met:

In het dienstverleningshandvest cq. Contract van Lelystad wordt opgenomen:

  1. Een duidelijke en begrijpelijke beschrijving van de regels rondom verkeersgeluid, inclusief een transparante opsomming van locaties met afwijkende grenswaardes.
  2. Een stappenplan waaruit in ieder geval duidelijk wordt (1) wat inwoners kunnen doen bij ervaren problemen met verkeersgeluid en (2) wat er vervolgens wel en niet van de gemeente verwacht mag worden.

Bij dat stappenplan denken we dan aan iets als het eerder opgestelde stappenplan parkeerregulering. Servicenormen: het bedrijfsleven werkt er al vele jaren mee. Doen!

Emiel van der Herberg

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg