Door Emiel van der Herberg op 3 november 2010

CDA zit te slapen

Ik ben inmiddels aardig wat gewend in de politiek, maar af en toe valt mijn mond nog wagenwijd open. Zoals nu. Het CDA roept in de pers dat er een onderzoek moet komen naar parkeerkosten en dat de raad verkeerd is geïnformeerd. Dat onderzoek is al gedaan, en het CDA zat blijkbaar te slapen toen de raad wel degelijk werd geïnformeerd.

Omroep Flevoland:

De gemeenteraad van Lelystad moet zelf een onderzoek doen naar de tekorten op de parkeerbegroting bij Batavia Stad. Dat vindt de CDA-fractie in de raad.

De gemeente heeft vorig jaar negen ton verlies geleden op de parkeerbegroting en verwacht dit jaar een soortgelijke tegenvaller.

Het CDA is verrast dat de gemeente zou hebben afgesproken dat Batavia Stad een kwart van de parkeergelden krijgt. De raad is hierover nooit geïnformeerd, meent het CDA. Bovendien zou het doorsluizen van parkeergelden in strijd zijn met regels van de Europese Unie.

Nooit geïnformeerd? Bij het invoeren van betaald parkeren aan de kust, nog maar 2 jaar geleden, was de component van 25% aan gebiedspromotie zo ongeveer het eerste dat in het raadsvoorstel stond. Een raadsvoorstel waar het CDA op 6 maart 2008 gewoon mee instemde.

En dan een onderzoek naar het ontstaan van de tekorten. Goed idee! Alleen dat is dan wel dubbel werk want dat onderzoek is al gedaan. Sterker nog, de gemeenteraad sprak 3 weken geleden nog over dit onderzoek.

Er is de afgelopen jaren veel fout gegaan bij de parkeerbegroting. Maar de CDA vinger mist de zere plek totaal. Het zou het CDA sieren om eerst eens de “eigen” feiten op waarheidsgehalte te controleren alvorens de publiciteit te zoeken.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg