Door Emiel van der Herberg op 23 mei 2011

Bezoek Job Cohen aan Lelystad

Met stralend mooi weer ontvangen we Job Cohen, zijn medewerker Adnan Tekin, stagiair Samuel Nelemans en Flevolands kamerlid Lea Bouwmeester bij AtolPlaza, waar zij enthousiast worden rondgeleid en onder de indruk zijn van het prachtige gebouw in combinatie met allen hierin gevestigde instanties en activiteiten voor de buurt.

AtolPlazaAtolPlaza

Om vervolgens bij de buurtvoorlichters te worden geïnformeerd over hun werk, waarbij heel persoonlijke verhalen over achtergrond van de werkende zelf en de betekenis die dit werk voor hun heeft werden gedeeld.

Buurtvoorlichters

Maar ook de betekenis van de voorlichting in de wijk is erg groot. Dit kon Job ook zelf ervaren door het meelopen met de voorlichters door de wijk:

BuurtvoorlichtersBuurtvoorlichters

Vervolgens vertrek naar Hanzeborg voor een rondleiding door ook een nieuwe maar weer heel andere MFA voor de buurt, door de verschillende voorzieningen in combinatie met een verpleeghuis voor ouderen. In vogelvlucht door unieke afdelingen voor dementerenden en een lunch tussen de bewoners:

HanzeborgHanzeborgHanzeborgLunch in Hanzeborg

Het programma werd in Lelystad even doorbroken voor een bezoek in Almere bij de Libelle Zomerweek. Om daarna in Lelystad weer verder te gaan met een bezoek aan de Bataviawerf.

Hier werd het gezelschap rondgeleid langs de diversen werkzaamheden die op de werf plaatsvinden. Door leermeesters worden oude ambachten doorgegeven aan jongeren die een re-integratie traject volgen en een succesvolle opstap naar regulier werk geboden. De indrukwekkende invloed die de werf sowieso al heeft bleef bij ons gezelschap ook niet uit en overal werd de tijd genomen om even bij te kijken:

Bataviawerf

Op de Batavia

Bataviawerf

Beeldsnijderij Bataviawerf

Als besluit een bezoek aan Warande waar we werden geïnformeerd over bijzondere projecten als Collectief particulier opdrachtgeverschap, individuele kavelkopers en de duurzaamheids ambitie, het energie neutraal wonen:

Job Cohen in WarandeWoningzoekende gedeputeerde Marc Witteman kijkt naar Warande

En de dag eindigde bij een bewoonster op de bank:

Job Cohen in Warande op de bank

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg