Door Emiel van der Herberg op 21 maart 2011

Brand in kamerverhuurpand

Afgelopen zondag brandde een kamerverhuurpand aan de Vliehors geheel uit. Hoewel er (gelukkig) slechts één bewoner lichtgewond is geraakt, is dit een klap voor bewoners en omwonenden.

In de zomer van 2009 stelde de PvdA, naar aanleiding van overlastklachten, vragen over dit zelfde pand. Het college meldde destijds dat er geen kamerverhuurvergunning wordt afgegeven als de veiligheid niet goed is geregeld. En dat de gemeente hier minstens één keer per jaar daadwerkelijk op controleert.

Wij willen graag weten of de gemeente genoeg heeft gedaan om deze brand te voorkomen. Daarom zullen we hierover het college morgen een aantal vragen stellen.

Inmiddels heeft ook Hart van Nederland aandacht besteed aan de brand. Voor de bewoonster die daar de hoop uitspreekt dat er na herstel niet opnieuw een kamerverhuurpand wordt gestart, is er hoop: de gemeente kan geen nieuwe vergunning afgeven voor kamerverhuur zolang zich binnen 100 meter afstand nog een ander kamerverhuurpand bevindt. Dat was een van de punten van ons initiatiefvoorstel van zomer 2009.

Dat helpt bewoners en omwonenden nu even niet. Wij wensen hen sterkte met bijkomen van de schrik en met de nasleep.

=================

Toegevoegd 22 maart: u kunt de vragen nu hier nalezen.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg