Door Emiel van der Herberg op 8 november 2011

Afspraak: afspraak is afspraak

De gemeente Lelystad heeft rond 700 medewerkers en ongeveer 76000 inwoners. Die spreken wel eens met mekaar. Meestal gaat dat prima, maar soms ontstaat er een misverstand over wat de gemeente nou precies wel of niet aan de bewoner heeft beloofd.

Dat is vervelend. Heel vervelend, wat het eindresultaat is meestal een flinke knauw uit het ‘vertrouwen in de overheid’.

Zoals bij een conflict in de wijk Karveel, waar een religieuze instelling en een vogelvereniging twisten over of een gebouwtje wel of niet mag blijven staan. Zeven jaar geleden is daarover overleg geweest met een wethouder – van PvdA huize. En die wethouder heeft daar blijkbaar een toezegging gedaan die helemaal niet blijkt te kunnen.

Dat is zuur voor de betrokkenen. En het is ook wat zuur voor het huidige college, dat zijn toevlucht nu moet nemen tot een uiterst formalistische opstelling om er juridisch nog uit te komen:

De toezegging in 2004 van de betrokken wethouder is nooit formeel bekrachtigd. Een toezegging dient schriftelijk, zonder voorbehoud en bevoegd genomen te zijn, wil iemand hieraan rechten kunnen ontlenen.

Een draak van een redenering, die het vertrouwen van burger in de overheid alleen maar schaadt. Dat moeten we niet zo willen.

En het hoeft in deze tijd ook niet zo.

Vanavond stellen we de gemeenteraad voor om een openbaar register te starten waarin alle belangrijke afspraken tussen gemeente en burgers kunnen worden vastgelegd. De gemeente neemt afspraken op in dat register. Maar als u van mening bent dat de gemeente u iets heeft beloofd, dan kunt u die belofte ook bij het register indienen. En als de gemeente het met u eens is dat die afspraak is gemaakt, dan komt die ook echt in het register. Openbaar, voor iedereen controleerbaar.

Dit gaat niet alle misverstanden oplossen. Maar het zorgt er wel voor dat misverstanden eerder aan het licht komen. Niet pas na 6 jaar, maar binnen een paar weken.

Wij verwachten dat de kosten van een dergelijk register minimaal zijn. Er zal zeker wat werk gemoeid zijn met het bijhouden van het register, maar dat verdient de gemeente waarschijnlijk terug door minder conflicten, minder boze bewonersbrieven en minder rechtzaken.

Dit register past in ons streven naar een maximaal transparante overheid. In juni sprak de gemeenteraad zich, op voorstel van de PvdA, uit voor een transparante gemeente. En Omroep Flevoland besteedde eerder al aandacht aan dit punt uit ons verkiezingsprogramma.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg