Door Emiel van der Herberg op 11 april 2011

Radiostilte OV voorbij

De afgelopen weken is er in Lelystad veel aandacht geweest voor het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers. Een groep verontruste Lelystedelingen benaderde de politiek en de media met een pleidooi voor het voortzetten van het gratis stadsvervoer. De VVD reageerde daarop afwijzend.

Wij hebben de afgelopen weken bewust niet gereageerd. Waarom? Juist in het belang van het gratis stadsvervoer. De afgelopen weken waren de verschillende vervoersmaatschappijen namelijk nog bezig met het opstellen van hun offertes voor de Lelybus voor de komende 10 jaar. Onderdeel van die offertes is een prijskaartje voor het gratis OV voor senioren.

Vervoersmaatschappijen als Connexxion en Arriva zijn commerciële bedrijven, die proberen de hoogst mogelijke prijs te krijgen voor wat ze te bieden hebben. Als ze dan de indruk krijgen dat de gemeenteraad toch wel voor gratis OV zal kiezen, dan maken ze de prijs daarvan in de offerte hoger. Hoe meer vraag, hoe hoger de prijs.

Daarom hebben we het bewonersinitiatief ook met gemengde gevoelens gevolgd. Inhoudelijk zijn we het helemaal eens: gratis OV is nuttig en moeten we willen voortzetten. En het is altijd goed als bewoners in actie komen als ze iets signaleren dat ongewenst is. Maar de timing van dit initiatief was – ongetwijfeld onbedoeld – misschien wat ongelukkig.

Eerder vanmiddag was de deadline voor het indienen van offertes voor de toekomst van de Lelybus. Vervoersmaatschappijen kunnen nu niets meer veranderen aan hun offertes. En dus kunnen wij nu eindelijk vrijuit spreken over waar onze prioriteiten liggen voor de komende 10 jaar Lelybus.

Eerst nog kort de voorgeschiedenis.

• Vorig najaar heeft de gemeente al offertes gevraagd en ontvangen voor de Lelybus. In die offertevraag waren alle wensen van de gemeente opgenomen, inclusief gratis OV. Echter de offertes die binnenkwamen, waren allemaal ver boven het beschikbare budget. Zo ver er boven dat de gemeente dat niet zou kunnen betalen. Dus die offertes konden niet worden geaccepteerd.
  • De gemeenteraad nam vervolgens het initiatief om alle wensen uit de offertevraag te schrappen en alleen een absoluut minimumpakket aan eisen over te houden. Waarbij de vervoersmaatschappijen voor de overige (geschrapte) wensen wel een meerprijs moeten opgeven. Zodat de gemeente achteraf nog kan besluiten om aan dat versoberde pakket weer onderdelen toe te voegen. Bijvoorbeeld gratis OV.

Wij kennen de uitslag van het nieuwe offertetraject nog niet. We hopen dat er offertes zijn ontvangen waarmee de Lelybus de komende 10 jaar heel veel Lelystedelingen naar tevredenheid van A naar B kan brengen. Als de wethouder de opdracht van de gemeenteraad goed heeft uitgevoerd, kan de gemeenteraad de komende maanden nog gaan kiezen om eerder geschrapte wensen alsnog weer toe te voegen.

Wij hebben onze prioriteiten in de wensenlijst de afgelopen maanden dus bewust stil gehouden. Dat is nu niet meer nodig. Hier zijn ze, in volgorde van prioriteit:

1. In de huidige financiële situatie van de gemeente is het gewoonweg onmogelijk om extra budget vrij te maken voor het openbaar vervoer. Als het basispakket van de gekozen offerte het hele budget al helemaal opgebruikt, dan kunnen er helaas (op dit moment) geen wensen meer worden toegevoegd.
  2. Als er wel budget over is, dan wil de PvdA dat als eerste besteden aan meer bussen per uur in de spits. In het uitgeklede pakket is dat teruggebracht naar één bus per half uur. Dat is gewoonweg te weinig en we zijn bang dat een hoop passagiers dan toch maar de auto pakken. Dus als het enigszins financieel mogelijk is, dan willen we het aantal bussen per uur in de spits weer verhogen naar drie of vier per uur.
  3. Gratis OV voor (in ieder geval minder kapitaalkrachtige) senioren. Dit stond in het PvdA verkiezingsprogramma en de PvdA is en blijft er voorstander van. Als er budget voor beschikbaar is, vinden wij dit belangrijker dan alle andere wensen die in december uit het wensenpakket zijn verwijderd.
  4. De andere eerder geschrapte wensen komen weer in beeld als er na voorgaande drie punten nog budget over is. Die andere geschrapte wensen waren: eigen huisstijl, wijkbus Lelystad Noord, mobiele informatie website, verlengde openingstijden klantenservice, meer bussen per uur op zaterdag/zondag/’s avonds, buslijn naar Enkhuizen, buslijn naar Oostervaart, nite service.

Let wel, dit is de prioriteitenlijst van de Partij van de Arbeid. Andere partijen denken daar mogelijk anders over. Vraag het ze eens!

De komende dagen worden spannend. Als er inderdaad offertes zijn ontvangen, worden die vanaf vandaag door het college bestudeerd. Voor de gemeenteraad is het nu nog even afwachten…

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg