Door Emiel van der Herberg op 1 juni 2011

Stadsbus blijft gratis voor 65-plussers!

Gisteravond is in de gemeenteraad uitgebreid gesproken over de toekomst van het openbaar stadsvervoer. Het voorstel van het college was erg veelomvattend, er gaat vanaf 4 september best het een en ander veranderen in de Lelybus. Maar de politieke discussie ging vooral over twee specifieke onderwerpen: de wijkbus Lelystad Noord en het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers.

De PvdA was in eerste instantie niet voor het voortzetten van de wijkbus Lelystad Noord (Golfpark, Golf Resort, CVI). Niet omdat we die bewoners geen bushaltes gunnen, want die gunnen we iedereen. Maar de prijs die voor die wijkbus betaald moest worden was ons te hoog. Daarvoor moest namelijk de buslijn naar Karveel, Boeier, Punter, Kempenaar en Bataviahaven worden versoberd: van kwartierdiensten naar halfuurdiensten in de spits en op zaterdag. Omdat de wijkbus ongeveer 450 reizigers per maand trekt, en de bus (lijn F) naar Bataviastad gemiddeld 27000 reizigers, zou deze maatregel veel meer reizigers de bus uit jagen dan de bus in krijgen.

De PvdA was wel voorstander van voortzetten van gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, en stelde dat dan ook samen met Christenunie, SP, Bindend Lokaal en Groenlinksvoor om dat t/m 2015 vast te leggen. De reden daarvoor is heel simpel: sinds de stadsbus voor ouderen gratis is geworden, is het aantal van hen dat in sociaal isolement leeft met éénderde afgenomen. Dat is een bijzonder positieve ontwikkeling en dat moeten we niet weer ongedaan willen maken. We waren dan ook graag bereid om daarvoor het nieuwe dynamische reisinformatiesysteem te laten vervallen.

Na een goed debat was het uiteindelijk de Inwonerspartij die met een prima compromisvoorstel kwam: behoud van kwartierdiensten op lijn F, behoud gratis openbaar vervoer voor ouderen t/m 2014, en de wijkbus krijgt een jaar extra de tijd om zijn bestaansrecht te bewijzen. Dit wordt betaald door het geplande nieuwe reisinformatiesysteem niet te kopen. Dit voorstel werd uiteindelijk gesteund door alle partijen behalve CDA, VVD en Lelystads Belang.

Het debat is hier terug te zien, kies de vergadering van 31 mei, en dan vanaf 06:40. De argumentatie van de PvdA vindt u terug vanaf 37:20.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg