Door Emiel van der Herberg op 8 oktober 2011

Wat je niet weet kun je niet aanpakken

“Vrijheid van godsdienst betekent niet alleen de vrijheid het eigen geloof te beleven, maar ook de plicht om anderen in hun godsdienstige overtuiging te respecteren en geloofsafval te accepteren. Eerwraak, uithuwelijken, vrouwenbesnijdenis, aanzetten tot haat, discriminatie e.d. worden door de gemeente Lelystad niet geaccepteerd en worden zoveel mogelijk tegengegaan.”

Dat is al sinds 2008 de officiële Lelystadse visie op vrijheid van godsdienst. Een prima verhaal, waar de PvdA helemaal achter kan staan. Maar wat betekent het eigenlijk dat al die nare zaken “door de gemeente Lelystad niet geaccepteerd worden”?

Op die vraag konden we bij de behandeling van de integratienota (eerder dit jaar) al geen antwoord krijgen. Gelukkig was er vorige week een nieuwe kans: de gemeenteraad werd geïnformeerd over huiselijk geweld. En onder huiselijk geweld vallen ook eerwraak en vrouwenbesnijdenis.

Helaas. Er blijkt een rare mist rondom deze onderwerpen te hangen. Waar over andere vormen van huiselijk geweld heel precieze cijfers beschikbaar zijn, worden eerwraak en meisjesbesnijdenis zorgvuldig buiten de tabelletjes gehouden. “Om de slachtoffers te beschermen”, antwoordde de wethouder toen we vroegen naar het waarom. Andere aanwezigen hadden het over “geen onrust veroorzaken”.

Beschermen van slachtoffers is natuurlijk het allerbelangrijkste bij huiselijk geweld. Daarom mag de identiteit van slachtoffers nooit bekend worden. Ook met postcodes en zelfs wijkgegevens moet je voorzichtig zijn. Maar wij snappen niet hoe je slachtoffers beschermt door geheim te houden hoe vaak eerwraak en vrouwenbesnijdenis in Lelystad voorkomen.

Draai het eens om. Wat koop je voor “geen onrust” als je iedere dag in angst leeft? Als je als meisje genitaal wordt verminkt? Zijn slachtoffers er niet veel meer bij gebaat dat de samenleving weliswaar niet weet wie ze zijn, maar wel weet dat ze bestaan?

En geen misverstand: misschien zijn er helemaal geen slachtoffers. Misschien komen eerwraak en genitale verminking in Lelystad niet voor. Dat zou fantastisch zijn! Maar in dat geval is er al helemaal geen reden om geheimzinnig te doen.

Ieder geval van huiselijk geweld, welke soort ook, is er één te veel. En wie problemen wegstopt, afdekt en verhult, kan nooit met droge ogen beweren dat die problemen “niet worden geaccepteerd”.

Op tafel dus met die cijfers.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg